سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم 

اسـلام و ناسیونـالیسـم

 

     ناسیونالیسم به زبان ساده همان ملی گرایی است که متاسفانه در هرزمان عناصر  فرصت طلب از این واژه برای تحریک احساسات مردم و رسیدن به اهداف خود بهره  برداری های سوء نموده و می نمایند ، مسئله این محله و آن محله ، این شهر و  آن شهر ، این استان و آن استان ، و جنگها و مخاصماتی که در این رابطه در طول تاریخ بوده و هست ، همیشه مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد نموده است.

در صدر اسلام نیز هنگام ورود پیامبر عظیم الشأن ( ص ) به یثرب که بعداً مدینة النبی خوانده شد دو قبیله بزرگ اوس و خزرج وجود داشت که برای مسائل جزئی و برخی تفاخرات قبیله ای با هم در حال نزاع بودند ، آنها در اعلام تفاخرات خود حتی مردگان را به حساب می آوردند (حَتّی زُرتُمُ المَقابِر)

البته امروزه نیز مشاهده میشود که بر روی سنگ قبرها ( سنگهای گران قیمت ) عناوین شغلی و اجتماعی و حتی پسوندهای فامیلی نوشته میشود ( که البته همه اینها برای شناختن میت است وگرنه کاربرد دیگری ندارد )

با ورود اسلام به مدینه بر روی تمام تفاخرات و ملیت گرایی ها خط بطلان کشیده شد و شعار اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقیکُم قرآن بر جامعه حکم فرما شد و چنانچه کسی خواسته یا ناخواسته از عادات منسوخ قبیلگی خود یاد می کرد پیامبر(ص) شدیداً او را از این امور برحذر میداشتند.

اسلام حتی به حل مسائل داخل منطقه حجاز نیز اکتفا نکرد و سایر ملل دنیا را به یکتا پرستی دعوت نمود ، پیامبر(ص) نامه هایی به سران کشور های مطرح آن زمان از جمله ایران و روم نوشتند و آنها را به اسلام دعوت کردند.

امام خمینی (قدس سره ) بنیانگزار جمهوری اسلامی و رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران نیز در اوائل پیروزی انقلاب که برخی مدعیان ناسیونالیستی و ملی گرایی در صدد تحریک احساسات مردم برآمده بودند و قصد نفوذ در ارکان مملکت و متزلزل نمودن جمهوری اسلامی داشتند ، به شدت با ملی گراها مقابله نموده همه آنها را نفی و فعالیت سیاسی آنها را متوقف و فرمودند ( قریب به این مضمون) سیلی ای که ملت ما از این ملی گراها خورده از هیچ کس نخورده است ! و حقیقتاً هم همین بود .

در رژیم طاغوتی گذشته افرادی که جیره خوار و غلام حلقه به گوش اجانب بودند به دستور اجانب برای فریب مردم اقدام به ایجاد حزب ها ، جبهه ها ، نهضت ها و جناح های ملی گرایی کرده بودند ( رستاخیز ، پان ایرانیسم و امثالهم ) ولی ملت بزرگ ایران که با راهنمایی های امام راحل عظیم الشأن از خواب غفلت بیدار شده بودند به همه این ملی گراها ( نــه )  گفتند و جمهوری اسلامی را آگاهانه برگزیدند.

 

درپایان این مطلب را یادآوری می نماید که اختلاف زبان و ملیت و رنگ پوست و .... صرفاً برای شناخت است و در اسلام فقط تقوی محور اصلی فضیلت و برتری است و امام علی (ع) فرموده اند : شَرَفُ المَرء بِالعِلمِ وَالاَدب لا بِالاصل وَالنسَب ( بزرگی مرد به دانش و فرهنگ اوست نه به ملیت و نسب او )

همچنین اگر دقت کرده باشید در هنگام دفن میت که تلقین را برای میت می خوانند او را با نام کوچک و نام پدرش صدا می زنند نه با پسوند نام شهر یا روستا و نه با القابی نظیر نام خانوادگی ، لقب ، نام مستعار ، عناوین شغلی و تحصیلی چون دکتر ،مهندس ، وزیر ، وکیل و ...

البته در عالم برزخ و قیامت نیز همین روش خواهد بود و هیچ کس را با عناوین دنیوی نمی خوانند.

امید است با ظهور موفور السرور امام منتظَر ، میوه دل زهرا (س)

و سرچشمه همه فضیلت ها و کرامت ها  ،


حجت ابن الحسن المهدی

عجل الله تعالی فرجه الشریف

و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه

 

و تشکیل حکومت واحد جهانی ، همه این نابسامانیها و تفاخرات ملی گرایانه (  

عرب و غیر عرب ، این شهر و آن شهر .... ) اصلاح ،

و همه مردم دنیا از هر رنگ و نژاد به سعادت واقعی نایل گردند.

ان شاء الله

 

ای مونس دیـده با ضمیـرم یـاری 

 

 انـدر دل مـن نشستـه بیــداری
 

گر با دگـری قـرار گیرد دل مــن  

 

  از جان خودش مبـاد برخـورداری

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

 

قائـم آل محمّـد (ص)

  

حضرت امــام مهــدی (عج) است 

 

پس برای تعجیـل در فـرج مبارکشان دعا کنیم

 


کارت پستال درخواستی طراحان


[ یکشنبه 92/10/15 ] [ 7:37 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 50
کل بازدیدها: 465353
*