سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

گزیده ای از کلام گهربار رســول الله (ص)


حــق گفتــــن

قل الحقّ و إن کان مرّا 

حق را بگو و گرچه تلخ باشد

اگرچه در این زمانه حق گفتن هم هزینه دارد 

و چه بسا برای گفتن کلمه ای حق

دسترنج همه عمر را به باد دادن است ،

ولی باید دانست که زندگی

فقط در این جهان مادی

که دنیا (بمعنای پست ) نامیده میشود ، نیست

 

 چگونه بگوئیـــم ؟ 

قولوا خیرا تغنموا و اسکتوا عن شرّ تسلموا

خیرى گوئید تا بهره برید

و از شر خاموش مانید تا بسلامت روید

انسان در گفتن خبر و نقل قول باید مدبر باشد یعنی نتیجه سخن گفتن را هم بسنجد و به نوعی سخن گوید که آتش خشم و غضبی را خاموش کند یا سلامت و صلح و سازش طرف را در نظر گیرد و به نوعی سخن نگوید که هم خود را در عذاب افکند و هم طرف مقابل را  مأیوس و یا غضبناک نماید و یا او را به مخمصه اندازد.

نقل شده که شخصی مزرعه ای داشت در خارج از شهر ، و دو کشاورز محلی را با تعیین دستمزدی برمبنای میزان محصول برای انجام امور مزرعه بکار گمارده بود ، در پایان سال زراعی ، میزان محصول بعلت بروز آفات به شدت کاهش یافته بود و خالص گندم بدست آمده مطابق مقیاس وزن محلی [ چهار من و پنجاه درم ] بوده ( هر یک من محلی شش کیلو گرم بوده و پنجاه درم هم تقریباً یک هشتم یک من « حدود 750 گرم » بوده است ) ، کارگر اولی که به دیدار ارباب به شهر می رود در گزارش خود به ارباب که از میزان محصول پرسیده بود می گوید : علیرغم اینکه آفت به محصولات کشاورزی زیان بسیاری وارد کرده است مزرعه شما حدود پنجاه و چهار من گندم داشته است !!! ارباب خوشحال میشود و ضمن تقدیر و تشکر هدیه ای به او میدهد !  روز دیگر کار دوم به خدمت ارباب می رست و در پاسخ سئوال ارباب از میزان محصول ، می گوید : امسال سال بسیار بدی بود و محصولات کشاورزی همه نابود شد!  میزان محصول مزرعه شما هم چهار من و پنجاه درم گندم بوده است ! [ یعنی حقیقت را با نوعی بد گویی از زمین و زمان می گوید ] ارباب می پرسد چطور میگویی چهارمن و پنجاه در حالی که فلانی گفته پنجاه و چهار من !!! ظریفی که در حضورشان بوده میگوید هر دو درست گفته اند ! منتهی اولی به روش زیبایی اول پنجاه را گفته بعد چهار من را !!!

رابطه دین و عقـــل

قوام المرء عقله و لا دین لمن لا عقل له

اعتبار مــرد به عقــــل اوست

و هر که عقل ندارد دین ندارد

برای داشتن زندگی سالم و با نشاط و آخرتی تضمین شده باید دین و عقل را با هم داشت ، چه بسا افرادی بسیار کوشا در امر دین ولی از توانایی عقلی لازم برخوردار نباشند و با کوچکترین عمل غیر معقولانه ای اعمال عبادی چندین ساله خود را از دست بدهند ، و چه بسا افراد عاقلی که در سالها و یا لحظه های آخر عمرشان به دینداری واقعی نایل و رستگار شوند !

حفظ آبـــرو

قوا بأموالکم عن أعراضکم

آبرویتان را بوسیله اموالتان حفظ کنید

برخی مردم دقیقاً عکس این دستور را عمل میکنند ! یعنی برای حفظ مال و منال خود آبروی خود را مایه میگذارند یعنی از آبروی خود میگذرند تا اموالشان حفظ شود !!!

و یا برای حفظ موقعیت سیاسی و اجتماعی خود ،

آبروی یک عمر خود را از دست می دهند

نوشتــن علـــوم

قیّدوا العلم بالکتاب

علم را بنوشتن در بند کنید

علم و دانش هرچند که مفید هستند ولی اگر مکتوب نشوند فراموش شده و از بین می رود ، امام علی (ع) هم فرموده اند هر سرّی که بیش از دو نفر بدانند فاش شود و هر علمی که نوشته نشود ضایع گردد.

قرآن را هم اگر ننوشته بودند شاید اینک در اختیار ما نبود !

اینجاست که ارزش کتاب و کتابخانه مشخص میشود و چه بسیار کتابهایی که بر اثر بی توجهی متولیان مربوطه ازبین رفته و یا بر اثر تاخت و تازهای کشور گشایان بی فرهنگ دچار آتش سوزی شده و امروزه ما از آنها بی خبریم !

پس کتاب ها را ارج نهیم و به نگهداری صحیح آنها همت کنیم و در استفاده بهینه از آنها تلاش نمائیم.

 

توکلِ تنهــــا ، کارســـاز نیست

قیّــــــــدها و تَـــوَکَّل

شتر را ببند و توکل کن

 

باید کار را محکـــم کرد

شما اگر خودرو خودتان را در پارکینگ قفل نکنید آن هم از نوع قفلهای پیشرفته امروزی که به آن به اشتباه دزدگیر میگویند [ اشتباه برای اینکه دزدان حرفه ای با این وسایل هم گیر نمی افتند ! یا اول دزدگیر را از کار می اندازند بعد ماشین را می دزدند !! ] احتمال اینکه جای خای آن را مشاهده فرمائید زیاد است .

در این زمانه که در روز روشن و در انظار مردم دزدی میشود ،

چه دزدی های کوچک خانگی و شهری !

و چه دزدی های بی سر و صــــدای بزرگ کشوری !

باید به دستورالعمل های ایمنی

بیش از هر زمان دیگر توجه و همت گماشت !



[ چهارشنبه 91/11/4 ] [ 1:8 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 464463
*