سفارش تبلیغ
صبا

چشمـــه ســـار رحمــت
 

 

درخت خونبــــــــار


الســلام علیــک یا ابـاعبـــدالله

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در منطقه الموت شرقی استان قزوین در روستای زرآباد درخت چنار قدیمی و تنومندی وجود دارد که با اتفاقی نادر موجب شده تا همه ساله در ماه محرم کانون توجه خیل عزادران حسینی باشد.

درخت زرآباد که به درخت خونبار زرآباد شهره یافته سالهاست که در کنار امامزاده ای قرار دارد و سحرگاه روز عاشورا از تنه آن صمغی به مانند خون جاری می شود که حیرت همگان را برانگیخته است.

نکته جالب این که ماه های قمری که سالانه 10 روز جلو حرکت کرده و تغییر می کند هیچ تغییری در این رخداد نداشته و جاری شدن خون هماهنگ با تقویم ماههای قمری تغییر می کند.
 
این درخت با 10 متر قطر و 30 متر ارتفاع دارای قداست خاصی در بین اهالی روستای زرآباد است و هر ساله به محل تجمع زوار و عاشقان اهل بیت تبدیل می شود.
 
بقعه مطهر حضرت علی اصغر فرزند بلا فصل امام موسی کاظم(ع) و درخت چنار مقدس روستای (زرآباد) در استان قزوین همه ساله میزبان خیل عظیمی از زائران و مشتاقانی است که برای زیارت و عزاداری گرد هم می آیند.
برای اطلاع بیشتر و یا صحت و سقم موضوع به سایت مشرق مراجعه فرمائید

 


[ سه شنبه 91/8/30 ] [ 8:52 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم

واقعـه غدیــرخـم

از زبان قـرآن و پیامبــر(ص)

جایگاه ولایت و امامت در قرآن

آیه 67 سوره مائده:

یا اَیُّهَـا الـرَّسُــولُ بَلِّغ ما اُنـزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّـکَ..

این آیت در حالی بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شد که از حجة الوداع بازمیگشت، سواره بود و در فکـر امت ، بعـد از وفات خود ، در آن موقع جبـرئیل با چهره روحانی فـرود آمدی نه به صورت بشــر، و این آیه را به وی ابـلاغ کرد:

ای فـرستاده خـــدا ؛ آنچه از سویخـداونــد به تو نازل شد (انتصاب حضرت عـلـی (ع) به مقام ولایت و جانشینی خود) به مردم ابلاغ کن ، که اگر چنین نکـنـی، همچنان است که هیچ از پیام های وی نرسانده باشی، (این پیام اهمیت ولایت امیرالمؤمنین (ع) را بیان میدارد) و خداوند تو را از (بدی و آزار) مردم نگاه میدارد و خــداونــد کافـــران را هــدایت نمی کند.

این نـدای خـداونـــد که بنام رسالــت است شــریفتـــر است از دیگـــر نـداها ، زیرا درجه رسالت بالاتر از درجه نبوت است، زیرا هـر رسـولی نبی هـم هـسـت، لکن هـر نبی ای رســول نباشد!

این نـدا میگوید: ای محمد ؛ آنچه را بتو ابلاغ کردیم به خلق برسان و هیچ وا مگـیـــر، لیکن حقیقت رسالت و اسرار محبت نه بر اندازه طاقت ایشان است که آن مشرب خاص تو است، ما آنچه باید به دل تو رسانیم خود رسانیم ، این بود که در آن موقع جبرئیل با چهره روحانی فـرود آمدی نه به صورت بشر، که همی به دل پیوستی و راز و ناز با دل او بگفتی!

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

اَلحَمدُ لله الَّذِی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکِینَ

بِوِلایَةِ عَلِی ابنِ اَبِیطالِب

و اما کلامی چند پیرامــون ولایت و امامت :

امروزه برخی از مدعیان روشنفکریِ دینی موضوع مهم ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه را در حدّ مسأله ای تاریخی میدانند، و بحث وگفتگو در باره آن را سبب اختلاف بین مسلمانان قلمداد میکنند!  و همواره روی سخن آنان با شیعه است که از مواضع اصولی و برحق خود دست بردارند و به جمع سایر فِرَق بپیوندند! و صراحتاً از فرقه های دیگر جانبداری مینمایند! اینگونه افراد معمولاً کسانی هستند که پیامبری پیامبر(ص) را در ارتباط با جهان غیب و عالم اعلی نمی دانند! و تمامی مسائل مذهب را با عینک مادی دیده و توجیه مادی و زمینی مینمایند! و اصلاً به جنبه های غیبی و ماوراء مادی مسئله اعتقادی ندارند! و از این جهت است که هرگز چنین فکر نمیکنند که اگر براستی خیرخواه اسلام و مسلمین هستند با پذیرش حقیقت، بر محور حــق چرخیده وحدت را بر اساس اعتراف به حق ایجاد کنند، زیرا توجه به معنی و جایگاه امامت، نشانگر اعتقادی بودن این اصل است، و در قرآن کریم آمده :

« وَ اِذِ ابتَلی اِبراهِیمَ رَبِّهِ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماًقالَ وَ مِن ذُرِّیَتِیقالَ لا یَنالُ عَهدِی الظّالِمِینَ » ( آیه 124 سوره مبارکه بقره )

هنگامی که پروردگار ابراهیم او را به آزمایشاتی آزمود، و او تمامی را کامل کرد،خداوند فرمود: همانا تو را برای مردم امام قرار میدهم، ابراهیم گفت: و از فرزندانم ؟ خداوند فرمود: پیمان امامت من ستمکاران را نخواهد رسید !» از این آیه شریفه استفاده میشود که امامت از سوی خداوند است و مقامی است که لازمه آن عصمت بوده و نصب آن فقط بوسیله خداوند تحقق می پذیرد. و در حدیث مشهور ثقلین، امام به ضمیمه قرآن جانشین پیامبر(ص) معرفی شده است:

« اِنِّی مُخَلِّفٌ فِیکُمُ الثَقَلَینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی اَهلِ بَیتِی اُنظُرُوا کَیفَ تَخلِفُونِی فِیهِما»

از این روی امام (ع) نایب و جای نشین پیامبر(ص) در تمامی ابعاد و شؤن میباشد به جز یک شأن (نبوت تشریعی) که پیامبر (ص) مکرر فرموده اند: « یا علی اَنتَ مِنِّی بِمَنزِلَةِ هارُونَ مِن مُوسی اِلاّ اَنَّهُ لا نَبِیَّ بَعدِی» و نیز در طول 23 سال پیامبری خود بارها مقامات امام علی (ع) را به مسلمانان گوشزد فرموده زمینه جانشینی ایشان را فراهم نموده اند، و فضایل و مناقب و شؤن مهم امام(ع) را همچون ولایت در تکوین،  ابلاغ متن دین، تبیین و تفسیر قرآن و احکام آن، زمامداری و حکومت جامعه، علم غیب، عصمت، شجاعت، و.... را تذکر داده اند.»

آیات قرآن مجید در مورد امامت حضرت علی(ع)  :

1 - اِنَّما وَلِّیُکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلوة وَ یُؤتُونَ الزَّکوةوَ هُم راکِعُونَ (55 مائده) ،

سرپرست و رهبر شما خدا و رسولش و آنان که ایمان آورده، نماز بپا میدارند و درحال رکوع زکات می پردازند.

تمام تفاسیر شیعه و اکثر تفاسیر اهل سنت اتفاق نظر دارند که این آیه شریفه درباره حضرت علی (ع) نازل شده که درحال نماز و رکوع انگشتری خود را به سائل دادند.

2 - اَطیعُواللهَ وَ اَطیعُواالرّسُول وَ اُولِی الاَمرِمِنکُم (59 نساء)

ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و فرمان رسـول و صاحبان امر را گردن نهید.

طبق نظر مفسران بزرگ قرآن، اولی الامر امامان معصوم شیعه میباشند

3 - اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَـلَیکُـم نِعمَتی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً ( 3 مائده )

امروز دین شما را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم و خشنودم که اسلام دین شماباشد.

مشاهده میشود که این آیات و ده ها آیه دیگر با ملاحظه شأن نزول آنها درباره امامت و ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین علی (ع) است.

همچنین پس از نزول آیه شریفه : « وَ اَنذِر عَشِیرَتِکَ الاَقرَبِینَ » پیامبر(ص) سه مرتبه اعلام نمودند : شما عشیره و خویشان من هستید ... کدامتان با من بیعت می کنید که بعداً برادر و وارث و وصیّ من باشد؟ و نسبت به من مانند نسبت هارون به موسی گردد جز اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود» پس خویشان همه سکوت کردند الاّ علی (ع) که بپا خاست...

و نکته آخر اینکه یکی از مشهورترین و متقن ترین براهین حقانیت و امامت حضرت علی (ع) واقعه غدیر است که پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از ادای حجّ در ازگشت از سفر تاریخی  حجة الوداع بنا به امر خداوند تبارک و تعالی و پس از چندین مرتبه هبوط و صعود جبرئیل امین و تأکید بر ابلاغ امر خداوند مبنی بر معرفی علی (ع) بعنوان جانشین و وصی و امیرالمؤمنین، ایشان را روی دست مبارک قرار داده و به این مضمون معرفی فرمودند :

... مَن کُنتُ مَــولاهُ فَهـذا علیٌّ مَـــولاه...

نکات ذیل بیانگر اهمیت فوق العاده واقعه غدیر و اصالت اعتقادی آن میباشد:

1 – اعلامحجة الوداع و آخرین سال عمر پیامبر(ص)

2 – دعوت از مسلمانان در مدینه و تمام مناطق مسلمان نشین برای انجام حج

3 – حرکت جمعیت 120000 نفری از مدینه و اطراف بسوی مکه برای انجام مناسک حج

4 – احضار حضرت علی (ع) و همراهان از یمن برای پیوستن به جمعیت شرکت کننده در حج

5 – ایراد خطبه در منا و مسجد خیف و آماده سازی مردم برای پذیرفتن واقعه ای که در غدیر رخ خواهد داد.

6 – اقامت در کنار جاده و بازگرداندن پیش روندگان و توقف پس آمدگان بمنظور حضور همه حجاج در مراسم غدیر.

7 – توقف سه روزه در محل غدیــر خـم از دوشنبه تا چهارشنبه هیجدهم تا بیستم ذی الحجه

8 – سخنرانی یک ساعته و بیان فضایل و مناقب حضرت علی (ع) و تأکید مکرر بر اجرای وصایای خود درخصوص امامت و ولایت حضرت علی (ع)

9 – تبریک خواستن از مردم و بیعت گرفتن از همه حضار با دست و زبان

10 – بیعت گرفتن حتی از زنها از طریق زدن دست در طشت آبی که دست حضرت علی (ع) در آن بود.

اززمان حادثه غدیر تا کنون مسلمانان واقعه غدیر و مسئله امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) را به یک دید اعتقادی نگریسته ودر کتب عقاید ، تفسیر ، تاریخ ، حدیث و لغت به نقل آن پرداخته اند؛

از جمله مورخان:

بلاذری(م279) در انساب الاشراف ،

ابن قتیبه (م276) در المعارف والامامه والسیاده ،

طبری (م 310) درکتابی مستقل ،

خطیب بغدادی ( م 463) در تاریخ خود ،

و از جمله محدثان :

محمد ابن ادریس شافعی ( م204) ،

احمد حنبل (م241) در مسند و مناقب ،

ابن ماجه (م 273) در سنن ،

ترمذی (م 276) در صحیح ،

و از جمله مفسران:

طبری ( م 310 ) در تفسیر طبری ،

ثعلبی ( م 437) در تفسیرش ،

واحدی ( م 468 ) در اسباب النزول ، و فخر رازی ( م 606 ) در تفسیرش ،

و از متکلمان :

قاضی ابوبکر باقلانی بصری ( م 403 ) در التمهید ،

قاضی عبد الرحمن ایجی شافعی ( م 756 ) در المواقف ،

شریف جرجانی ( م 816 ) در شرح المواقف ،

قوشچی ( م 879 ) در شرح تجرید ،

و از لغت شناسان و صاحبان معاجم :

ابن درید ( م 321 ) در جمهره جلد 1/71 ،

ابن اثیر در نهایه

این نقل قول ها بیانگر این است که مسأله امامت و ولایت در نظر علماء شیعه و سنی مسئله ای اعتقادی است و صرفاً یک مسأله تاریخی نبوده و نیست و هیچ یک ازمورخین و مفسرین و علماء فرقه های مختلف نتوانسته اند آن را انکار کنند، لکن برخی درصدد تحریف آن برآمده اند 

اینک پاره ای از فضـائـل و منـاقـب امیـرالمـؤمنـین علی(ع)

از زبان پیامبر عظیم الشأن اسـلام (ص) در خطابه غدیـریـه

بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمد لله الذی علا فی تَوَحُّدِهِ ... لا اِله اِلاّ هُوَ ِلاَنَّهُ قَد اَعلَمَنِی اَنِّی اِن لَم اُبَلِّغ ما اَنزَلاِلَیَّ ( فِی حَقِّ عَلیٍّ ) فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ، وَ قَد ضَمِنَ لِی تبارک و تعالی العِصمَةَ ( مِنَ النّاسِ) وَ هُوَاللهُ الکافِی الکَرِیم،فَاَوحی اِلَیَّ : بسم الله الرحمن الرحیم ، یا اَیُّهَا الـرَّسُولُ بَـلِّـغ ما اُنـزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ... فِی عَلیٍّ یَعنی فِی الخِلافةِ لِعَلِیَّ ابنَ اَبیطالب....

چون متن عربی این خطبه طولانی است برای سهولت فقط به ترجمه فارسی آن قسمت که در باره امام علی (ع) است اکتفا نموده و طالبین متن عربی خطبه کامل را به کتب مرجع ، و یا کتاب ارزشمند الغـدیر تألیف علامه امینی ارجاع میدهیم:

ادامه خطبـــــه (لطفاً کلیک کنید)


[ چهارشنبه 91/8/17 ] [ 9:49 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

ادامه خطبه غدیریه :(2)

پس از حمد و ثنای پروردگار یکتا به بهترین کلام و شایسته ترین بیان بطور مفصل، در مورد امــر خداونــد تبارک و تعـالی درباره ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) ، چنین فرمودند:

..... معبودی جز او نیست ، چرا که اعلام فرموده که اگر آنچه در باره علی نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام، و خداوند تبارک و تعالی امنیت از آزار مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است. ...

پس آنگاه خداوند چنین وحی بمن فرستاد : « بنام خداوند همه مهر مهرورز، ای فرستاده ما ! آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن ، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از آسیب مردم نگاه میدارد.»

هان ای مردم ! آنچه بر من فرود آمده در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان میکنم : همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام ( پروردگارم ) ( که تنها او سلام است) فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی ابن ابیطالب ، برادر ، وصیّ ، و جانشین من در میان امت و امام پس از من بوده ، جایگاه او نسبت بمن بسان جایگاه هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود ! او ( علی ) صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است، و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که : « همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما ، خدا و پیامبر اوو مؤمنانی هستند که نماز بپا میدارند و درحال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه (تنها) علی ابن ابیطالب نماز بپا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خدا خواه است. 

و من از جبرئیل خواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمیِ پرهیزکاران و فزونی منافقان و دسیسه های ملامت گران و مکر مسخره کنندگانِ اسلام را میدانم ؛ همانان که در کتاب خود در وصفشان فرموده : « به زبان آن را میگویند که در دلهایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آنکه نزد خداوند بس بزرگ است.»

و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانده تا بدانجا که مرا آُذُن ( سخن شنو و زود باور [دهن بین] ) نامیده اند، بخاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او، و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاد : « و از آنانند کسانیکه پیامبر خدا را می آزارند و میگویند او سخن شنو و زود باور است. بگو آری سخن شنو است بر علیه آنانکه گمان میکنند او تنها سخن میشنود لیکن به خیر شماست، او ( پیامبرص) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق میکند و راستگو می انگارد» و اگر میخواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردم را بسویشان هدایت کنم ( که آنان را شناسائی کنند) می توانستم، لیکن سوگند بخدا درکارشان کرامت نموده لب فرو بستم. با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر اینکه آنچه در حق علی فرو فرستاده به گوش شما برسانم،

سپس پیامبــــر (ص) چنین خواند :

« ای پیامبر ما ! آنچه از سوی پروردگارت  بر تو نازل شده در حق علی  ابلاغ کن، وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای و البتهخداوند تو را از آسیب مردم نگاه میدارد 

هان ای مردم ! بدانید این آیه در باره اوست، ژرفای آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده ، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از آنان پیروی میکنند و بر صحرا نشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاده و برده و بر کوچک و بزرگ و سیاه و سفید و بر هر یکتا پرست لازم شمرده است.

هشدار که اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پیرو و باور کننده اش در مهر و شفقت است. هرآینه خداوند او را و شنوایان سخن او را و پیروان راهش را آمرزیده است.

هان ای مردم ! آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام، پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید، چرا که خداوند عزّ و جلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست و پس از خداوند، ولیّ شما فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن میگوید، و پس از من به فرمان پروردگار، علی صاحب اختیار و ولیّ و امام شماست ، آنگاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود،

این قانون تا برپائی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد. حلال نیست مگر آنچه خدا و رسول او و امامان روا دارند، و حرام نیست مگر آنچه آنان نا روا دانند، خداوند عزّ وجلّ هم حلال و هم حرام را برای من بیان فرموده و آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش بمن آموخته در اختیار علی نهاده ام.

هان ای مردم ! او را برتر دانید، چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من نوشته و من نیز آنرا در جان علی پیشوای پرهیزکاران ضبط کرده ام.او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده : « ودانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم...»

هان ای مردم ! از علی رو برنتابید و از امامتش نگریزید و از سرپرستی اش رو برنگردانید، او شما را به درستی و راستی خوانده و خود نیز بدان عمل نماید، او نادرستی را نابود کند و از آن باز دارد، در راه خدا نکوهش نکوهش کنندگان او را از کار باز ندارد، او نخستین مؤمن به خدا و رسول است و کسی در ایمان، از او سبقت نگرفته، و هم او جان خود را فدای رسول خدا نموده و با او همراه بوده است، تنها اوست که همراه رسول خدا عبادت خداوند میکرد و جز او کسی چنین نبود. علی اولین نمازگزار و پرستشگر خدا به همراه من است،از سوی خداوند به او فرمان دادم تا در شب هجرت در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده، پذیرفت که جان خود را فدای من کند

هان ای مردم ! او را برتر دانید، که خداوند او را برگزیده و پیشوائی او را بپذیرید که خداوند او را بر پا کرده است.

هانای مردم ! او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و نیامرزد.این است روش قطعی خداوند درباره ناسازگار علی که او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیره آن سنگها و مردمند که برای حق ستیزان آماده شده است.

هان ای مردم ! به خدا سوگند که پیامبران پیشین به ظهورم مژده داده اند و اکنون من فرجام پیامبران و برهان بر آفریدگانِ آسمانیان و زمینیانم، آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و نا باوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و نا باوری در تمامی آنان است،  و هر آینه جایگاه نا باوران ما آتش دوزخ خواهد بود

هان ای مردم ! علی را برتر دانید، که او برترین مردم از مرد و زن پس از من است تا آن هنگام که آفریدگان پایدارند و روزی شان فرود آید. دورِ دور باد ازدرگاه مهر خداوند و خشمِ خشم باد بر آن کس که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد !

هان ! بدانید که جبرئیل از سوی خداوند بمن خبر داد : « هرکس با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد ! » .... از ناسازگاری باعلی بپرهیزید...

هان ای مردم ! همانا او همجوار و همسایه خداوند است که در نبشته عزیز خود او را یاد کرده و در باره ستیزندگان با او فرموده : « تا آن که مبادا کسی درروز رستاخیز بگوید: افسوس که درباره همجوار و همسایه خدا کوتاهی کردم...»

هان ای مردم ! در قرآن اندیشه کنید و ژرفای آیات آنرا دریابید و... پس بخدا سوگندکه باطن ها و تفسیر آنرا آشکار نمیکند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام میدارم که :

هرآن کس که من سرپرست اویم ، این علی سرپرست اوست و او علی ابن ابیطالب است ، برادر و وصیّ من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. 

هان ای مردم ! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ، یادگاران گران سنگ کوچکترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگتر ، هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر میدهد و با آن سازگار است، آن دو از هم جدا نمیشوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند. 

هان ای مردم ! بدانید که آنان امانت داران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند. هشدار که من وظیفه خود را ادا کردم ،

هشدار که من آنچه بر عهده ام بود ابلاغ کردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم، بدانید که این سخن خدا بود و من از سوی او سخن گفتم،

هشدار که هرگز به جز این برادرم کسی نبایدامیــرالمؤمنینخوانده شود،

هشدار که پس از من امارت مؤمنان برای کسی جز او حلال نباشد.

 (گفتن امیرالمؤمنین به غیر او حرام است)

سپس فرمود : ای مردم ! کیست سزاوارتر از شما به شما ؟ گفتند خداوند و پیامبر او  سپس فرمود آگاه باشید آن کس که من سرپرست اویم پس این علی سرپرست اوست!

خداوندا دوست بدار آن کس را که ولایت او را بپذیرد ، و دشمن بدار هر آن کس را که او را دشمن دارد، و یاری کن یاور او را ، و تنها گذار آن را که که او را تنها گذارد.

فراز پایانی خطبــه غدیریه (لطفاً کلیک کنید )


[ چهارشنبه 91/8/17 ] [ 9:25 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

ادامه خطبه غدیریه :( قسمت آخر)

هان ای مردم ! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من، و هموست جانشین من در میان امت، و بر گروندگان به من، و بر تفسیر کتاب خدا که مردم را به سوی او بخواند و به آنچه موجب خشنودی اوست عمل کند و با دشمنانش ستیز نماید، او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد، همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای مؤمنین و پیشوای هدایتگر از سوی خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان (ناکثین) ، رویگردانان از راستی و درستی (قاسطین)، و به دررفتگان از دین (مارقین) پیکار کند، و خداوند فرماید: « فرمان من دگرگون نخواهد شد.»

پروردگارا ! اکنون به فرمان تو چنین میگویم : « خداوندا ! دوستداران او را دوست بدار، و دشمنان او را دشمن دار، پشتیبانان او را پشتیبانی کن، یارانش را یاری نما، خودداری کنندگان از یاریش را بخود رها کن، نا باورانش را از مهرت بران و برآنان خشم خود را فرود آور.

معبودا ! تو خود در هنگام برپا داشتن او و بیان ولایتش نازل فرمودی : «اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَـلَیکُـم نِعمَتی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً» امروز دین شما را کامل و نعمت را برشما تمام کردم وخشنودم که اسلام دین شما باشد « وَ مَن یَبتَغَ غَیرالاِسلامَ دِیناً فَلَن یُقبَلَ مِنهُ» و آن کس که غیر از اسلام دینی را بجوید هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در جهان دیگر از زیانکاران خواهد بود»

خداوندا ! تــو را گواه میگیرم که پیــــام تــــــو را به مردم رساندم.

هان ای مردم ! خداوند عَزَّ وَجَلّ دین را با امامت علی تکمیل فرمود، اینک آنان که از او و جانشینانش از فرزندان من از نسل او تا برپائی رستاخیز و عرضه بر خدا پیروی نکنند،در دو جهان اعمالشان بیهوده بوده، در آتش ابدی خواهند بود، به گونه ای که نه از عذابشان کاسته و نه برایشان فرصتی خواهد بود.

هان ای مردم ! این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیکترین و عزیزترین شما نسبت بمن است، خداوند عَزَّ وَجَلّ و من از او خشنودیم. آیه رضایتی در قرآن نیست مگر اینکه در باره اوست. وخدا هرگاه ایمان آوردگان را ( مؤمنین) خطابی نموده به او آغاز کرده، و  او اولین شخص مؤمن (ایمان آورنده) مورد نظر خدای متعال است، و نیز آیه ستایشی نازل نگشته مگر در باره او، و خداوند در سوره هَـل اَتی گواهی بر بهشت رفتن نداده مگر برای او، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و جز او را نستوده است.

هان ای مردم ! او یاور دین خدا و دفاع کننده از رسول اوست، او پرهیزکار پاکیزه و رهنمای ارشاد شده به دست خود خداست، پیامبرتان برترین پیامبر، وصیّ او برترین وصیّ و فرزندان او برترین اوصیایند.

هان ای مردم !  فرزندان هر پیامبر از نسل آنها و فرزندان من از صلب و نسل امیرالمؤمنین علی هستند.

هان ای مردم ! براستی که شیطان اغواگر، آدم را با رشک از بهشت رانده، مبادا شما به علی رشک ورزید که اعمالتان نابود و گامهایتان لغزان خواهد شد.

به فرازهای آخرخطبه توجه شود

هان ای مردم ! آگاه باشید که با علی نمی ستیزد مگر بی سعادت، و ولایت او را نمی پذیرد مگر رستگار پرهیزکار، به او نمی گرود مگر مؤمن بی آلایش، سوگند به خدا که سوره والعصر در باره اوست « .... قسم به زمان که انسان در زیان است مگر علی که ایمان آورده و به درستی و شکیبائی آراسته است»

هان ای مردم ! خدا را گواه گرفتم و پیام او را به شما رساندم، و بر فرستاده وظیفه ای جز بیان و ابلاغ روشن نباشد !و َما عَــلَــی الـرَّسُـــــولُ اِلا البََــــلاغ .

هان ای مردم ! « به خدا و رسولش و نور همراهش ایمان آورید....»

.....آنک هرکس پایه کار خود را مهر و یا خشم علی در دل قرار دهد و بدانید که ارزش اعمالتان به این موضوع بستگی دارد.

هان ای مردم ! از سوی خداوند عَزَّ وَجَلّ نــــور در جان من، سپس در جان علی ابن ابیطالب، آنگاه در نسل او تا قائـــم مهــــدی ( که حق خدا و ما را می ستاند) جای گرفته ، چرا که خداوند عَزَّ وَجَلّ ما را بر کوتاهی کنندگان، ستیزه گران، ناسازگاران، خائنان و گنهکاران و ستمکاران و غاصبان از تمامی جهانیان، دلیل و راهنما و حجت آورده است.

هان ای مردم ! هشدارتان میدهم : همانا من رسول خدایم ........ و خداوند سپاسگزاران شکیباگر را پاداش خواهد داد، بدانید که علی و پس از او فرزندان من از نسل او، دارای کمال شکیبائی و سپاسگزاری اند.

هان ای مردم ! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را بسوی آتش می خوانند و در روز رستاخیز تنها و بدون یاور خواهند ماند ،

هانای مردم !  خداوند و من از آنان بیزاریم. آنان و پیروانشان در بدترین جای جهنم،جایگاه متکبران خواهند بود. بدانید که آنها اصحاب صحیفه هستند.   ( *مردم هنوز اصحاب صحیفه را نمیشناختند)

معرفی اصحاب صحیفــه ملعونه :

(*) ـ در حجة الـوداع دو نفر ( ابوبکر و عمر) در کنار کعبه هم قسم شدند که بعد از وفات پیامبر(ص) نگذارند خلافت به اهل بیتش برسد. بعداً معاذ ابن جبل به آنها پیوست، او سران قبایل اوس و خزرج یعنی بشیرابن سعید و اسید ابن حضیر را به این گروه افزود. این پنج نفرپیمان نامه ای در این خصوص نوشتند و در خانه خدا زیر خاک دفن کردند که به صحیفه ملعونه اول موسوم شد.

در ادامه این توطئه 14 نفر ( ابوبکر ، عمر ، عثمان ، معاویه ، عمروعاص، طلحه ، سعد ابن ابی وقاص، عبدالرحمن ابن عوف ، ابوعبیده جراح ، ابوموسی اشعری، ابوهریره ، مغیره ابن شعبه ، معاذ ابن جبل ، سالم مولی ابی حذیفه ) توطئه قتل پیامبر(ص) در راه باگشت از مکه به مدینه را طرح نمودند تا در کوه هرشی شتر پیامبر(ص) را برمانند و در تاریکی شب پیامبر (ص) را بکشند ولی خداوند توطئه آنها خنثی کرد.

بعد از ورود به مدینه تعداد این سرکرده منافقین با پیوستن افرادی چون ابوسفیان، عکرمه ابن ابی جهل، سعید ابن عاص، خالد ابن ولید، بشیر ابن سعید، سهیل ابن عمرو، ابوالاعور اسلمی، صهیب ابن سنان، حکیم ابن حزام به 34 نفر رسید که در این رابطه صحیفه ملعونه دوم را در خانه ابوبکر نوشتند و امضاء نموده یکی از آنها آن را به مکه برد و در خانه خدا کنار صحیفه اول دفن کرد. ( لعنت ابدی خداوند بر همه آنها باد که آنها نیز بنیانگذاران ظلم علیه خاندان پیامبر (ص) بودند.)

ادامه خطبه :

هان ای مردم ! اینک جانشینی خود را بعنوان امامت و وراثت به امانت به جای میگذارم، در نسل خود تا برپائی رستاخیز، و حال مأموریت تبلیغی خود را انجام میدهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردم باشد، پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپائی رستاخیز برسانند.

آگاه باشید ! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جا به جا نموده ، آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند! نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاولگران !

هان ای مردم ! صراط مستقیم خداوند منم، که شما را به پیروی آن امر فرموده، و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل علی ، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند.

سپس پیامبر(ص) سوره مبارکه حمـد را قرائت فرموده و بیان داشتند:

هان بخدا سوگند این سوره در باره من نازل شده و شامل امامان میباشد و به آنان اختصاص دارد، آنان اولیای خدایند که ترس و اندوهی بر آنان نیست.

آگاه باشبد ! ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطینند......

هان ! دوستداران امامان مؤمنانی هستند که قرآن در وصف آنان فرموده : « آنان که ایمان آورده......در امان و راه راست هستند.»

هشدار ! دوستداران امامان آنانند که با آرامش و سلام به بهشت خواهند رفت و فرشتگان با سلام آنان را پذیرفته و خواهند گفت: درود بر شما که پاک شده اید، اینک داخل بهشت شوید که در بهشت جاودانه خواهید بود.»

و بدینگوه پیامبر (ص) اوصاف دوستداران امامان را بطور مفصّــل بیان نموده

 و در پایان افـزودنـد :

هان ای مردم ! بدانید که همانا من انذارگرم و علی بشارت دهنده،

هان ای مردم ! من بیم دهنده ام و علی راهنما،

هان ای مردم ! من پیامبرم و علی وصیّ من است.

هان ای مردم ! من فرستاده ام و علی امام و وصیّ پس از من است و امامان پس از او فرزندان اویند. هان ای مردم ! من والــد آنانم ولی ایشان از نسل علی خواهند بود.

سپس به توصیف آخرین امام و دوازدهمین جانشین خود پرداخته فرمودند:

آگاه باشید ! همانا آخــرین امـــام ، قــائـــم مهـــــدی از ماست .

هــــــان ! او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

هشـــدار ! که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران.

هشـــدار ! که اوستفاتح دژ هـــا و منهدم کننده آنها،

هشـــدار ! که اوست چیره شونده بر تمامی قبایل مشرکان و راهنمای آنان،

هشـــدار ! که اوست خــونخــــواه تمام اولیای خدا.

هشـــدار ! که اوست یاور دین خدا.

هشـــدار ! که او از دریایی ژرف پیمانه های افزون گیرد.

هشـــدار ! که او به هر ارزشمندی به اندازه ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ظرفیت وارزش او نیکی کند.

هشـــدار ! که او نیکو و برگزیده خداوند است.

هشـــدار ! که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست.

هان ! بدانیدکه او از سوی پروردگارش سخن میگوید و آیات و نشانه های او را بر پا میکند،

هـــــان ! بدانید اوست بالیده و استوار.

بیدار باشید ! هموست که اختیار امور جهانیان و آئین آنها به او وا گذار شده است.

آگاه باشید ! که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگوئی کرده اند.

آگاه باشید ! که اوست حجت پایدار و پس از او حجتی نخواهد بود. 

آگاه باشید ! درستی و راستی و نـــور و روشنائی تنها نــزد اوست.

هــان ! کسی بر او پیروز نخواهد شد و ستیزنده او یاری نخواهد گشت.

آگاه باشید ! که او ولیّ خدا در زمین، داور او در میان مردم، و امانتدار امور آشکار و نهان است.

هان ای مردم ! هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه خداوند به خاطر تکذیب اهل آن (حق را) آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد کرد و به امــام مهــدی خواهد سپرد.....

هان ای مردم ! همانا سخن من فرمان خدا و من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.

هان ای مردم ! قرآن بر شما روشن میکند که امامان پس از علی فرزندان اویند، و من به شما شناساندم که آنان از او و از من اند، چرا که خداوند در کتاب خود فرموده است: « امامت را فرمانی پایدار در نسل او قرار داد...»

 و من نیز گفته ام که : مادام که به قرآن و امامان تمسک کنید گمراه نخواهید شد.

هان ای مردم ! هر آینه برتری های علی ابن ابیطالب نزد خداوند عزوجل که در قرآن نازل فرموده بیش از آن است که من یکباره برشمارم، پس هرکس از مقامات او خبر داد و آنها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید.

هان ای مردم ! حلال و حرام بیش از آن است که من شمارش کنم و بشناسانم، و .... از این روی مأمورم از شما بیعت بگیرم که دست در دست من نهید در مورد پذیرش آنچه از سوی خداوند آورده ام در باره علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او که آنان از من و اویند، و این امامت به وراثت پایدار است، و فرجام امامان، مهــدی است و استواری امامت تا روزی است که او با خداوند قــدر و قضــا دیدار کند.

هان ای مردم! شما را به هرگونه حلال و حرام راهنمائی کردم  و از آن هرگز برنمیگردم.......

بدانید که ریشه امر بمعروف این است که به گفته من در باره امامت برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و آنان را از ناسازگاری سخنان من باز دارید، همانا سخن من فرمان خدا و من است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی یابد.

هان ای مردم ! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده ، تفهیم نمودم، و این علی است که پس از من شما را آگاه میکند.

اینک شما را میخوانم که پس از پایان خطبه با من وسپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمائید.

آگاه باشید که من با خداوند، و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدای عزّ وجلّ برای امامت او پیمان میگیرم. « ای پیامبر؛ آنانکه با تو بیعت کنند هرآینه با خدا بیعت کرده اند، دست خدا بالای دست آنان است. و هرکس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آنکس که بر پیمان خدا استوار و با وفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد. »

هان ای مردم ! شما بیش از آنید که در یک زمان، با یک دست من بیعت نمائید، از این روی خداوند عز و جل بمن دستور داده که از زبان شما اقرار بگیرم و پیمان ولایت علی امیرالمؤمنین را محکم کنم، و نیز بر امامان پس از او که از نسل من و اویند، همانگونه که اعلام کردم که ذرّیّه من از نسل اوست.

پس همگان بگوئید:

« البته که سخنان تو را شنیده ، پیروی میکنیم ، و از آنها خشنودیم ، و برآن گردن گذار و بر آنچه از سوی پروردگارمان در امامت اماممان علی امیرالمؤمنین و امامان دیگر از صلب او به ما ابلاغ کردی ، با تو پیمان می بندیم ، با دل و جان و با زبان و دست هایمان ، با این پیمان زنده ایم ، و با آن خواهیم مُرد ، و با آن اعتقاد برانگیخته میشویم ، و هرگز آن را دگرگون نکرده ، شک و انکار نخواهیم داشت و از عهد و پیمان خود بر نمی گردیم . (ای رسول خدا) ما را به فرمان خدا پند دادی در باره علی امیر المؤمنین و امامان از نسل خود و او، که حسن وحسین و آنان که خداوند پس از آنان بر پا کرده است. پس عهد و پیمان از ما گرفته شد از دل و جان و زبان و روح و دستانمان. هرکس توانست با دست وگرنه با زبان پیمان بست ، و هرگز پیمانمان را دگرگون نخواهیم کرد ، و خداوند از ما شکست عهد نبیند ، و نیز فرمان تو را به نزدیک و دور از فرزندان و خویشان خود خواهیم رسانید، و خداوند را برآن گواه خواهیم گرفت ، و هر آینه خداوند بر گواهی کافی است ، و تو نیز بر ما گواه باش.»

هان ای مردم ! چه می گوئید؟ همانا خداوند هر صدائی را می شنود، و آن را که از دلهامی گذرد میداند،« هر آنکس هدایت پذیرفت، به خیر خویش پذیرفته، و آن کس که گمراه شد، به زیان خود رفته.» و هرکس بیعت کند، هرآینه با خدا پیمان بسته،                                          که « دست خدا بالای دستان آنهاست.»

هان ای مردم ! آنک با خدا بیعت کنید و با من پیمان بندید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان پس از آنان از نسل آنان که نشانه ای پایدارند در دنیا و آخرت.

هان ای مردم ! آن کس که از خدا و رسولش و علی و امامانی که نام بردم پیروی کند به رستگاری بزرگی دست یافته است.

هان ای مردم ! آنچه بر شما گفتم بگوئید و به علی با لقب امیرالمؤمنین سلام کنید و بگوئید : « شنیدیم و فرمان می بریم پروردگارا آمرزشت خواهیم و بازگشت همه به سوی توست» و نیز بگوئید : « تمام سپاس و ستایش خدائی راست که ما را به این راهنمائی فرمود وگرنه راه نمی یافتیم.... تا آخر آیه »

هان ای مردم ! سبقت جویان به بیعت و پیمان و سرپرستی او و سلام کنندگان بر اوبا لقب امیـــرالمـؤمنیــن ، رستگارانند و در بهشت های پر بهره خواهند بود.

پروردگارا ! آنان را که به آنچه ادا کردم و فرمان دادم ایمان آوردند، بیامرز.و بر منکران کافر خشم گیر ! وَ الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین.

********************************

پس از اتمام خطابه طولانی و مفصل پیامبر (ص) و دستور بیعت به مسلمانان حاضر در مراسم ، بیدرنگ مراسم بیعت آغاز شد، و مطابق نقل مورخین، نخستین کسی که با علی (ع) بعنوان امیرالمؤمنین سلام و بیعت کرد عمرابن خطاب بود که جلو آمد و دست داد و گفت :

 اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَمِیرَالمُؤمِنِینَ، بَخٍّ بَخٍّ لَکَ، اَصبَحتَ مَولایَ وَ موَلا کُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ ، درود بر تو ای امیرالمؤمنین، شاد باش که ولیّ من و ولیّ هر مرد و زن با ایمان شدی،

بعد از عمر , ابوبکر و سپس سایر مسلمانان دست بیعت به علی دادند و او را بجانشینی و خلافت رسول الله (ص) تبریک و تهنیت گفتند.

..... اما چه شد که به محض ارتحال ملکوتی پیامبر(ص) بیعت خود را شکستند و مشمول نفرین پیامبر(ص) (که در واقعه غدیر بیان فرمودند) شدند؟ چیزی نبود جز حسد و حب دنیا و ریاست طلبی و جاه طلبی و یا نبودن ایمان کامل و نفاق درونی آنها (*) همانگونه پیامبر(ص) در واقعه غدیر به آن اشاره فرموده بودند ....... !!!

( صدق الله العلی العظیم و صدق رسول الله )

التمـــاس دعــــا


[ چهارشنبه 91/8/17 ] [ 8:56 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

 

  صاحب اختیــار , ولیّ و امــــام امت


با تبریک عیـد سعیـد غدیــر خـم

 پاره ای از فضـائـل و منـاقـب 

  امیـرالمـؤمنیــن علـی(ع)

از زبان پیامبــر اعظــم (ص)

در خطابــه غدیـریـه

 تقدیم می گردد :

پیامبر اعظم (ص) در مورد امــر خداونــد تبارک و تعـالی

درباره ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی (ع)

چنین فرمودند:

..... معبودی جز او نیست ،

چرا که اعلام فرموده که

اگر آنچه در باره علی نازل کرده

به مردم نرسانم،

وظیفه رسالتش را انجام نداده ام،

و خداوند تبارک و تعالی

 امنیت از آزار مردم را برایم تضمین کرده

و البته که او بسنده و بخشنده است.

 ...پس آنگاه خداوند چنین وحی بمن فرستاد :

« بنام خداوند همه مهر مهرورز،

ای فرستاده ما !

 آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و خلافت او

 بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن ،

 وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای

و او تو را از آسیب مردم نگاه میدارد.»

هــان ای مــردم !

آنچه بر من فرود آمده

در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام

و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان میکنم :

همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد

 از سوی سلام ( پروردگارم) ( که تنها او سلام است)

فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم

و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم

که علی ابن ابیطالب ،

برادر ،

وصیّ ،

و جانشین من در میان امت

و امام پس از من بوده ،

جایگاه او نسبت بمن 

بسان جایگاه هارون نسبت به موسی است،

لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود ! 

او ( علی ) صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است،

و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که :

« همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما ،

خدا و پیامبر او

و مؤمنانی هستند که نماز بپا میدارند

و درحال رکوع زکات می پردازند.»

و هر آینه (تنها) عــلــــی ابن ابیطـــالب

نماز بپا داشته و در رکوع زکات پرداخته

و پیوسته خدا خواه است. 

و من از جبرئیل خواستم که از خداوند سلام اجازه کند

و مرا از این مأموریت معاف فرماید.

زیرا کمیِ پرهیزکاران و فزونی منافقان

و دسیسه های ملامت گران

و مکر مسخره کنندگانِ اسلام را میدانم؛

همان ها که در کتاب خود در وصفشان فرموده :

« به زبان آن را میگویند که در دلهایشان نیست

و آن را اندک و آسان می شمارند

حال آنکه نزد خداوند بس بزرگ است.»

و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانده

تا بدانجا که مرا آُذُن ( سخن شنو و زود باور [دهن بین] ) نامیده اند،

بخاطر همراهی افزون علی با من

و رویکرد من به او،

و تمایل و پذیرش او از من،

تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاد :

« و از آنانند کسانیکه پیامبر خدا را می آزارند

و میگویند او سخن شنو و زود باور است.

بگو آری سخن شنو است

 بر علیه آنانکه گمان میکنند

او تنها سخن می شنود لیکن به خیر شماست،

او ( پیامبرص) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق میکند

و راستگو می انگارد»

 و اگر میخواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم

و یا به آنان اشارت کنم

و یا مردم را بسویشان هدایت کنم

( که آنان را شناسائی کنند) می توانستم،

لیکن سوگند بخدا ,

درکارشان کرامت نموده لب فرو بستم.

با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر اینکه

 آنچه در حق علی فرو فرستاده به گوش شما برسانم،

سپس پیامبر(ص) چنین خواند :

« ای پیامبر ما !

 آنچه از سوی پروردگارت برتو نازل شده در حق علی ابلاغ کن،

 وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای

و البته خداوند تو را از آسیب مردم نگاه میدارد.»

هــان ای مــردم ! 

بدانید این آیه در باره اوست،

ژرفای آن را فهم کنید

و بدانید که خداوند او را

برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده،

پیروی او را بر مهاجران و انصار

و آنان که به نیکی از آنان پیروی میکنند

و بر صحرا نشینان

و شهروندان

و بر عجم و عرب

و آزاده و برده

و برکوچک و بزرگ

و سیاه و سفید

و بر هر یکتا پرست لازم شمرده است.

هشــــدار !

که اجرای فرمان و گفتار او لازم

و امرش نافذ است.

ناسازگارش رانده،

پیرو و باورکننده اش در مهر و شفقت است.

هرآینه خداوند او را

و شنوایان سخن او را

و پیروان راهش را آمرزیده است.

هــان ای مـــردم !

آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام،

پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید،

چرا که خداوند عزّ و جلّ

صاحب اختیار و ولی و معبود شماست

و پس از خداوند،

ولیّ شما فرستاده و پیامبر اوست

که اکنون در برابر شماست و با شما سخن میگوید،

و پس از من به فرمان پروردگار،

علی صاحب اختیار و ولیّ و امام شماست ،

آنگاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود،

این قانون تا برپائی رستاخیز

که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد.

حلال نیست مگر آنچه خدا و رسول او و امامان روا دارند،

و حرام نیست مگر آنچه آنان نا روا دانند،

خداوند عزّ و جلّ هم حلال و هم حرام را

برای من بیان فرموده

و آنچه پروردگارم از کتاب خویش

و حلال و حرامش بمن آموخته

در اختیار علی نهاده ام.

هــان ای مـــردم !

او را برتر دانید،

چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آنرا 

در جان من نوشته

و من نیز آنرا در جان علی پیشوای پرهیزکاران ضبط کرده ام.

او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده : 

« و دانش هرچیز را در امام روشنگر برشمرده ایم...»

وَالحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین.

متن کامل خطابه (کلیک فرمائید)

 


اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

اَلحَمدُ لله الَّذِی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکِینَ

بِوِلایَةِ عَلِی ابنِ اَبِیطالِب


[ جمعه 91/8/12 ] [ 5:57 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 134
کل بازدیدها: 205251
*