سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آسیب شناسی عزاداری ها و تعزیه ها

 

عـزاداری هـای مـا

و اشکــالات مــوجــود


 

عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) و سایر ائمه معصومین علیهم السلام موجب آرامش روحی و روانی شخص و راهی برای تقرب به ساحت قدس الهی است ، چون ائمه معصومین (ع) مردانی الهی بودند و در خدمت تعالی و سعادت بشر ، ( سعادت بشر نه رفاه بشر! که این دو با هم متفاوتند، البته ممکن است در رسیدن به سعادت رفاه هم باشد ولی چه بسا که رسیدن به سعادت با تحمل سختیها توام باشد) لذا توجه و توسل واقعی به ائمه معصومین (ع) راهی و وسیله ای برای تقرب به خدای یکتا و موجب سعادت افراد میگردد.


ولی عزاداری های معمول و مرسوم جامعه ما دارای انحرافات و اشکالات زیادی است که بعضاً بیان میشود:

1 ـ بانیـان مجالس : غالبا برنامه ریزی صحیحی برای انجام مراسم ندارند، نه از گویندگان مجرب و توانا دعوت می کنند و نه سایر موارد شرعی را رعایت می نمایند مثلا  :

الف : صدای بلندگوی مجالس برای بسیاری از بیماران آزار دهنده است

ب : در دادن طعام اصول شرعی و بعضا بهداشتی و اجتماعی رعایت نمی شود

ج : بانی فقط بفکر مجلس آرایی ظاهری است نه عزاداری واقعی

د:   هنگام خواندن مصیبت توسط مداحان و روحانی ، بجای حزن و اندوه و یا حالت آن ، صدای خنده برخی که  دم در ورودی مجلس نشسته یا ایستاده اند به گوش مجلس نشینان می رسد.

2 ـ مداحــان : غالب مداحان یا برخی از آنها نه تنها فاقد تحصیلات حوزوی و اطلاعات کافی از تاریخ اسلام و سیره ائمه معصومین (ع) هستند بلکه برخی تحصیلات عادی و مطالعات کافی هم ندارند و چون در برنامه هایشان به غیر از مداحی و مرثیه خوانی سخنرانی (اعم از تارخ اسلام و موعظه) هم دارند ( خارج از اینکه 20 ـ30دقیقه خواندن ، هم باید اشعار زیادتری را حفظ داشته باشند و هم حنجره شان بیشتر کار صوتی شدیدتری را انجام دهد و این موضوع باعث میشود تا بیشتر به صحبت کردن بپردازند) بنابراین برخی مطالب غیر واقع و یا خلاف واقع هم گفته می شود , علاوه بر این برخی در خواندن مرثیه هم بعلت نداشتن اطلاعات کافی یا سلیقه خاص این کار ، از اشعاری بی محتوا و بعضاً خلاف واقع و یاخارج از شأن والای ائمه اطهار (ع) استفاده می نمایند که محتمل این است که به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) هم جسارت می شود ، مثلاً شخصی این شعر را میخواند: « یقین دانم که در دل آرزویی ، بجز دامادی اکبر نداری » یا « چیده ام بهرت من حجله شادی , دوختم بهرت من رخت دامادی » یعنی امام حسین (ع) در زمانی که یارانش برای دفاع از اسلام یک یک شهید می شوند هیچ آرزویی نداشتند جز دامادی پسرشان! اگر اینطور بود که اصلاً قیام نمی کردند و از شهرشان مدینه خارج نمی شدند و اول به دامادی پسرشان می رسیدند! امثال چنین اشعاری در این زمینه فراوان است که از حوصله بحث ما خارج میباشد.

3 ـ  هیئت های عزاداری : این که مسئولین و گردانندگان و خوانندگان برخی از این هیئت ها چه کسانی هستند اصلاً وارد قضیه نمی شویم ولی از این مسئله نمی توانیم بگذریم که چه اشعاری و با چه سبک هایی خوانده میشود که بعضاً نه تنها حزن آور و مرثیه خوانی نیست بلکه مخاطبان را به یاد ترانه های مبتذل می اندازد و من دیده ام که همراه خواندن این گونه سبک ها ، بعضی از تماشاگران با حرکت دادن ناخود آگاهانه اندام خود با همان ترانه هایی کذایی همراهی میکنند!!!

البته هستند هیئت هایی هم که هیچ یک از اشکالاتی را که ذکر کردیم ندارند.

4 ـ تعزیـه خوانی : این عمل که باید خیلی حساب شده تر از سایر امور انجام شود متاسفانه بدون هیچگونه برنامه ریزی و مطالعه و صلاحیت سنجی و نظارت شرعی , و بصورتی بسیار سطحی ( و گاه طنزگونه ) برگزار میشود ، تعزیه خوانی باید دارای خصوصیاتی باشد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میشود:

الف : نوشتن مطالبی که باید چهره ها بخوانند از روی تاریخ اسلام و واقعه کربلا بصورت صحیح و واقعی و دقیق .

ب : انتخاب افراد صلاحیت دار از هر نظر ، هم ظاهری و هم اجتماعی و هم مناسب برای هر چهره ای خاص، مثلاً برای ایفای نقش امام حسین (ع) باید شخصی با سن حدود 57 سال ، خوش سیما و دارای محاسن جو و گندمی و جذاب انتخاب شود ، برای ایفای نقش اباالفضل (ع) شخصی با سن حدود 34 سال و آن مشخصات خاص و برای نقش علی اکبر و قاسم همچنین باید سن آنها و قیافه ظاهری آنها تا حدی باواقعیات مطابقت داشته باشد، ( یکی از افرادی که از شهری دیگر به سرچشمه آمده بود پس از تماشای مراسم روز عاشورا می گفت : « به نظر من شمرهای تان جذابتر از امام حسین تان باشند! پرسیدم چرا ؟ گفت شمرهایتان دارای محاسن ( ریش) بودند ولی امام حسین تان و ابالفضل تان و .... صورت هایشان را دو تیغه تراشیده بودند !! از شنیدن چنین نظری بسیار ناراحت شدم البته نه از آن فرد بلکه ازخودمان، که چرا اینگونه مسائل ظاهری را رعایت نمی کنیم، البته او اشکالاتی نظیر سن و سال قاسم این هیئت با قاسم ابن الحسن (ع) و سایر چهره ها هم داشت که خود قابل تأمل است و از این روست که تاکید میشود در انتخاب افراد برای ایفای نقش های تعزیه رعایت سن و سال و تیپ ظاهری افراد بشود چون قاسم ابن الحسن (ع) یک نوجوان (حدود 14 ساله) بوده نه یک فرد میانسال یا مسن !!

5  ـ دسته بنــدی : منظور از دسته بنــدی ، دسته و جناح نیست که در دنیای سیاست متداول است بلکه منظور مجموعه کارها و شبیه سازی هایی است که از صحنه های مختلف حماسه عاشورا و وقایع بعداز آن به نمایش گذاشته میشود ، از صحنه های کربلاو نخلستان و تشنگی خانواده محترم اباعبدالله (ع) تا بارگاه یزید ملعون، که چنانچه همه آنها را زیر ذره بین ببریم دارای اشکالات و تحریفات زیادی است از جمله مواردی که ذیلاً اشاره میشود :

1 ـ 5 : نخلستان و شریعه دارای حصار خشتی نبوده و اطفالی که در آنجا بودند شلوار لی و کفش و جوراب های امروزی و ... پایشان نبوده است

2 ـ 5 : عبیدالله و افسرانش هیچکدام دارای عینک آفتابی ( دودی ) نبوده اند.

3 ـ 5 : سرهنگ یا هیچ مقام حکومتی و نظامی دارای لباس ( کت و شلوار ) مخمل نبوده که یک کیلو طلا به لباسش دوخته باشد و با عینک دودی و کراوات با آن ژست خاص مانند یک مجسمه روی اسب بنشیند و یک چتر هم در دستش باشد

4 ـ 5 : راهب یا نصرانی که در دیر مخصوص خودش بوده دارای لباس کت و شلواری با کراوات و عینک نبوده بلکه لباس رایج آن زمان شکل دیگری داشته , و همچنین برای دیدن سر مبارک امام حسین (ع) اسکناس به نیزه دار نداده اصلا آن زمان اسکناس وجود نداشته بلکه پول رایج فقط سکه بوده است.


5 ـ 5 : در بازار شام : دیده می شود که حرمله روی شتر نشسته و عروسک سبزی ( بلاتشبیه حضرت علی اصغر علیه السلام ) را در دست گرفته و با دستی دیگر خنجر به سوی او نشانه می رود ! این صنحه در کجای کربلا اتفاق افتاده ؟ البته در تاریخ آمده که حضرت علی اصغر (ع) را در حالی که روی دست پدر بوده ، حرمله ی ملعون با تیر سه شعبه به شهادت رسانده است . پس انحراف از کجا تا به کجاست ؟؟ 

6 ـ 5 : در بازار شام آن زمان مغازه های امروزی وجود نداشته و یا اینکه نانوایی که نان را با تنور فلزی و گاز طبخ نمایند و هر دانه با فلان قیمت به مردم بفروشند وجود نداشته و قس علیهذا .....

      آنچه مسلم است اینها همه ساخته و پرداخته ذهن افرادی است که در طول سالهای متمادی نسلاً بعد نسل اینها را درست میکردند و به فراخور هر زمان چیزهایی به آن اضافه و یا تغییر داده اند.

این مطلب را از آنجا میگویم که خود چندین سال قبل دیدم و شنیدم که شخصی که همه ساله بر روی ماشینش یکی از این صحنه ها قرار میگرفت به پسرش که از او پرسید جلو ماشین را کدام یک از این پارچه هایا قالیچه را ببندم گفت : بابا ؛ هرکدام که بنظرت قشنگ تر و زیباتر است ببند، اینها هیچکدامش آن زمان نبوده است ما با سلیقه خودمان درست کرده ایم !!

 7 ـ 5 : یکی دیگر از صحنه های نامربوط به عاشورا و وقایع بعدی ، نصب یا چسباندن عکس برخی از اموات بر روی این ماشین هاست!

 البته یاد نمودن از اموات و خیرات برای آنها بسیار پسندیده است، ولی نصب عکس فلان مرحوم جلو بارگاه یزید یا ابن زیاد و امثالهم چیز نامربوط و ناپسندی است .   

6 :  سخنـران یا واعـظ : در این وادی که دیگر اصلاً وارد نمیشوم که سخنرانان و گویندگان همه عالمند و عامل و نیاز به توصیه ای نیست!

7 : مستمـعیــن : مستمعین یا عزاداران که بنده و جنابعالی نیز از آن ها هستیم , غالبا مردمی مؤمن و متدین و امام حسینی هستند ! صرف نظر از این که غالباً در مجالس روضه حرمت صاحب مجلس ( اباعبدالله ع ) را نگه نمی دارند و مجالس ما مخصوصاً در شب های تاسوعا و عاشورا پر از همهمه و صحبت های دو نفره حاضرین است و برخی هم انگار نه انگار که در مجلس روضه نشسته اند و نه تنها حالت حزن و اندوه و عزا بخود نمی گیرند بلکه با صدای بلند می گویند و می خندند ! انگار به مجلس عروسی یاجشن آمده اند !!

پس ای مسئولین و ای دست اندر کاران مراسم ؛ بیائید همت کنید و مراسم تعزیه و عزاداری های حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را از خرافات و انحرافات و اشکالات موجود پـــاک و مبـــرّا نمائید !

8 ـ پیشنهاد نحوه برگزاری مراســـم  : برگزاری مراسم در حسینیه بقیة الله الاعظم باید برنامه ریزی و مدیریت شود ، البته برنامه سال گذشته قدری بهتر از سال های قبل بود ولی این کافی نیست , بنظر حقیر چون مردم از صبح عاشورا به تدریج به حسینیه مراجعه و بدون هیچ استفاده ای فقط قدم میزنند، بهتر است این اوقات شریف را با برنامه ریزی صحیح برای مردم پربارتر نمود، بعنوان نمونه پیشنهاد ذیل مطرح میشود :

1ـ 8 : مراسم روضه خوانی از ساعت 8 صبح شروع شود ( نگوئید ساعت 8 زود است و کسی نیست، بلکه چنانچه مردم بدانند که صبح اول وقت هم مراسمی در حسینیه برگزار است قطعاً تعدادی حضور یافته و سال به سال جمعیت بیشتری می آیند) خواندن زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه و مداحی و مرثیه خوانی حدود یک ساعت و نیم  به طول می انجامد

2ـ 8 : سخنرانی یک سخنران تـوانـــا که مجلس را بگیرد

3ـ 8 :  بعد از آن تا ظهر هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی که قبلا زمان ورود و خروج هر کدام دقیقاً مشخص شده باشد

4ـ 8 : سپس نمــــــــاز جمـــــــــــاعت

5 ـ 8 :   بعد از آن تعزیه خوانی و شبیه گردانی , شبیه آنچه در ظهر عاشورا گذشته است

6 ـ 8 : بعد دستـــه بنــدی ها ( بازار شام و بارگاه عبیدالله و یزید و کاروان اسرا و ... و سایر )

7ـ 8 :  در نهایت نخــــــــــــل گردانی و بعد توزیــع غـــــذا

      لازم به توضیح است که همه اینها محقق نمیشود مگر با برنامه ریزی و مدیریت صحیح و اصولی و توجیه تمام عوامل و دست اندرکاران ( روی صحنه و پشت صحنه ) با برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی از چند ماه قبل از محرم ، به نحوی که همه دست اندرکاران کاملاً توجیه و اجرای برنامه را طبق جدول زمان بندی و تحت مدیریت واحد کتباً بپذیرند و چنانچه کسی بر خلاف مصوبات عمل کرد از حضور در مراسم بعدی محروم شود) 

      امید است خداوند تبارک و تعالی توفیق عمل به دستورات اسلام و سیره ائمه معصومین (ع) به همه ما عنایت بفرماید و این اعمال پر عیب و نقص را از همه به احسن وجه قبول بفرماید و امام حسین (ع) هم با بزرگواری خودشان اعمال نامطلوب گذشته همه ما را ببخشند وگرنه هیچ پاسخ قانع کننده ای به سئوالات احتمالی آنها نخواهیم داشت.

########################################

این موضوع را باید اضافه کنم که اشکالات موجود در عزاداری ها که به برخی از آنها اشاره شد منحصر به سرچشمه نیست بلکه این را بعنوان یک نمونه آوردیم تا آنچه را که از نزدیک دیده ایم نقد کنیم ، در سایر شهرها و نقاط کشور نیز اشکالات مشابه و یا تحریفاتی وجود دارد که بنظر می رسد یک عزم کلی در سطح کشوری و در سطوح مدیریت فرهنگی مذهبی کشور اعم از حوزه یادانشگاه یا سازمان تبلیغات یا ...باید اتخاذ و به مرحله اجرا درآید .

از توجه و عنایت همه عزیزان سپاسگزارم

  

 

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

 

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم



[ چهارشنبه 92/8/22 ] [ 7:15 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم


همـه شهیـدان حماسـه کـربــلا


 

شهیدان کربلا همه مظلومند ،

 ولی شهدائی که نامی از آن ها برده نمی شود

 شاید مظلوم تر باشند !

شما چند نفر از شهیدان کربلا را می توانید نام ببرید ؟

شاید کمتر از تعداد انگشتان دستتان !

مثل :  حُـــرّ ابن یزید ریاحی ، حبیب ابن مظاهر ، مسلم ابن عوسجه ، و ....

از شهدای گرانقـــدر خانواده اباعبدالله الحسین را چند نفر می توانید نام بیرید ؟

شاید کمی بیشتر از آن ها ! مثل : امام حسین علیه السلام ، اباالفضل (ع) ،

علی اکبر (ع) و علی اصغر (ع) و قاسم (ع) ، ....

امّا باید دانست که علاوه بر امام حسین (ع) و اباالفضل (ع) ،

 (9) نفر دیگر از پسران حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کربلا شهید شده اند !

باید بدانیم که غیر از علی اکبر (ع) و علی اصغر (ع) ،

 2 یا 3 پسر دیگر از امام حسین (ع) در کربلا شهید شده اند !

باید بدانیم که غیر از قاسم (ع) ،4 پسر دیگر از امام حسن (ع)

در کربلا شهیده شده اند !

باید دانست که 2 پسر از حضرت اباالفضل (ع) و 2 یا 3 پسر از حضرت زینب (س)

در کربلا شهید شده اند !

باید بدانیم که 10 نفر از نوه های دختری امیرالمؤمنین علیه السلام

در کربلا شهید شده اند !

باید دانست که 4 نفر از دامادهای ایشان نیز در کربلا به شهادت رسیده اند !

باید دانست که 7 نفر از نوه های عقیل در حماسه کربلا شهیــــد شده اند.

برای اطلاع از نام همه ی این عزیزان ( 41 نفر ) ، و  108 نفر از انصار الحسین علیه السلام

جدول ذیل را  به علاقمندان تاریخ اسلام و حماسه کربلا  اهداء می نمائیم .


[ توضیح این که وقتی گفته می شود : شهدای حماسه ی کربلا ،

منظور شهدای قبـــل و بعـــــد از واقعه نیز میباشد ]


ان شاءالله که مورد رضایت مولایمان روحی فداه قرار گیرد .

 

ضمناً با توجه به این که بعد از مدتی ، تصاویر در وبلاگ ممکن است باز نشود ،

لذا ذیلاً اسامی را بصورت نوشتاری تقدیم می نماید :

 

اسـامی شهـــدای اهل البیت :

فرزنـدان امیرالمؤمنین علی علیه السلام :

11 پسر و 2 دختر از امیرالمؤمنین علیه السلام

در واقعه کربلا به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند

1- اباعـبــدالله الحسـیـــــن (ع)

2- اباالفـضــل العـبــاس (ع) مادرشان فاطمه کلابیه دختر خالد ابن حزام معروف به ام البنین

3- جعـفـــــــر ابن عـلـی (ع) مادرشان فاطمه کلابیه دختر خالد ابن حزام معروف به ام البنین

4- عـبــــدالله ابن عـلـی (ع) مادرشان فاطمه کلابیه دختر خالد ابن حزام معروف به ام البنین

5- عـثـمـــان ابن عـلـی (ع)  مادرشان فاطمه کلابیه دختر خالد ابن حزام معروف به ام البنین

6 - عـبیــدالله ابن عـلـی (ع) مادرشان لیـــــلا دخترمسعود ابن خالد بوده است

7 - ابابکـــــر ابن عـلـی (ع) مادرشان لیـــــلا دخترمسعـــود ابن خالد بوده است

8 - محمـد اصغـــر ابن عـلـی (ع) مادرشان اسمــاء بنت عمیس بوده است

9 - عـبـدالله اصغـرابن عـلـی (ع) مادرشان اسمــاء بنت عمیس بوده است

10- عـمــــراطـرف ابن عـلـی (ع) مادرشان صهبـــا یا ام حبیبه دختر عباد ابن ربیعه بوده است

11 - عـبـاس اصغـرابن عـلـی (ع)  مادرشان صهبا یا ام حبیبه دختر عباد ابن ربیعه بوده است

12- فاطمـه بنت عـلـی (ع) مادرشان یکی ازکنیزان امام علی (ع) بوده است ,

13- خدیجه بنت عـلـی (ع) مادرشان یکی از کنیزان امام علی (ع) بوده است

توضیح : فاطمه که خود مادر شهید محمدابن ابی سعید ابن عقیل است

از شدت تشنگی در کربلا شهید شده است.

خدیجه نیز از شدت سختی های ناشی از اسارت ,

در کوفه شهیده گردیده و مرقد ایشان مقابل مسجد بزرگ کوفه میباشد.

 نـوادگان امیــرالمـؤمنیــن (ع)

الف ـ فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام :

1 - قاســــــم ابن الحسن (ع)

2 - ابابکــــــر ابن الحسـن (ع)

3 - عـمــــــر ابن الحســن (ع) 

4 - عـبـدالله ابن الحســن (ع)

5 - بُشـــــــر ابن الحسـن (ع)

ب ـ فرزندان امـــام حسین علیه السلام :

1 - عـلـــی ابن الحسین (ع) مشهور به علی اکبر مادرشان لیــلا دختر ابی مرة ابن عروه ثقفی

2 - عـبــــدالله ابن الحسین(ع) مشهور به علی اصغـر مادرشان رباب دختر امرء القیس ابن عدی

3 - ابراهـیـم ابن الحسین (ع) مادرشان یکی از کنیزان امام حسین (ع) بوده است

4 - ابابکـــر ابن الحسین (ع) مادرشان یکی از کنیزان امام حسین (ع) بوده است

5 - محـمــد ابن الحسین (ع) مادرشان یکی از کنیزان امام حسین (ع) بوده است

6 - محسن ابن الحسین (ع) مادرشان یکی از کنیزان امام حسین (ع) بوده است

و این بانوی بزرگوار به هنگام اسارت باردار بوده و در سفر اسارت شام با سختی وضع حمل ( سقط جنین) نموده

و بر اثر شدت سختی ها و مشقات سفر اسارت , مادر و فرزند شهید شده اند .

مرقد محسن ابن الحسین (ع) در حلب یکی از شهرهای سوریه زیارتگاه عاشقان اباعبدالله (ع) میباشد.

7 – رقـیــه بنت الحسین (ع) بر اثر سختی های اسارت و تآلمات روحی ,

در خرابه شام به شهادت رسیده و مرقد ایشان در دمشق مرکز سوریه میباشد.

 ج ـ فرزندان عباس ابن علی (ابالفضل) علیه السلام :

1- محـمّـــد ابن العـبـاس (ع)

2- عـبـدالله ابن العـبـاس (ع)

د ـ فرزندان زینب (س) و عبدالله بن جعفر :

1-  محمد ابن عـبـدالله جعـفـر مادرش زینب دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده است

2-  عون ابن عـبـدالله  جعـفـر مادرش زینب دختر امیـرالمؤمنین (ع) بوده است

3- عـبیــــــدالله        گویا مادر ایشان زن دیگــری غیر از زینب (س) بوده است

توضیح اینکه جعفر ابن ابیطالب برادر امیرالمؤمنین , پدر عبدالله جعفر نیز در یکی از جنگهای

زمان پیامبر (ص) با کفار به درجه رفیع شهادت نائل و به جعفــر طیــــار مشهور است.

اسماء بنت عمیس همسر جعفر طیار پس از شهادت ایشان به ازدوج ابابکــر ابن ابی قحافه

( خلیفه اول ) در آمد و شهید محمــد ابن ابی بکـــر فرزند ایشان است که بزرگ شده

امیرالمؤمنین (ع) است و بعنوان نماینده امام علی (ع)  و حاکم مصر توسط ایشان منصوب شد

ولی در مصر بدست عوامل و مزدوران معاویه و عمروعاص به وضع فجیعی به شهــــادت رسید.

اسماء بنت عمیس پس از فوت ابابکر به ازدواج امیرالمؤمنین (ع) در آمد

و شهیدان محمد اصغـر و عبدالله اصغــر  پسران امیرالمؤمنین (ع)

( ردیفهای 8 و 9 ) نیز از ایشان میباشند.

اسماء از زنان بسیار خوب و صالحه عصر خود بوده

و چهار (4) پسر او در راه اسلام شهید شده اند.

هـ  ـ فرزندان رقیه کبری و  مسلم ابن عقیل :

1-  محمـد ابن مســـلــــــم  مادرشان رقیه کبری دختر امیرالمؤمنین (ع)

2-  عــون ابن  مســـلــــــم مادرشان رقیه کبری دختJ امیرالمؤمنین (ع)

3- عبــــــدالله  مســـلــــــم  مادرشان رقیه کبری دختر امیرالمؤمنین (ع)

و ـ فرزندان رمله کبری و جعفرابن عقیل:

1 -  عـبـــدالله ابن جعـفــر مادرشان رمله کبری دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده

2 -  ابراهـیــم ابن جعـفـــر مادرشان رمله کبری دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده

ز ـ فرزندان زینب صغـری و فاطمه شهیده :

1 - جعـفــر فـرزند زینب صغـری دختر امیرالمؤمنیـــــن (ع) و محمــد ابن عقیـــــل

2 - محـمــد فـرزند فاطمه شهیده دختر امیرالمؤمنین (ع) و ابی سعـیـد ابن عقیل

ح ـ برادر زادگان و داماد های امیرالمؤمنین  علـی(ع) [ پسران عقیـل ] :

1-  مســـلـــم ابن عـقـیــل همسر رقیه کبری دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده

 ایشان که بعنوان نماینده امام حسین (ع) به کوفه اعزام شده بود

در کوفه به شهادت رسیده و مرقد ایشان جنب مسجد بزرگ کوفه است

2 – جعـفـر ابن عـقـیــل همسر رمله کبری دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده

ایشان پدر شهیدان عبدالله و ابراهیم هستند

3- عبدالرحمن ابن عـقـیـل همسر رقیه صغـری دختر امیرالمؤمنین (ع) بوده

4 ـ عبدالله اکبر ابن عقیل  بــرادر زاده علی (ع)

 

اسامی شهـدای غیر هاشمی

( کلیک کنید )

 

 


فَیا لَیْتَنى‏ کُنْتُ مَعَکُمْ، فَاَفُوزَ مَعَکُمْ


کاش ماننــد ملک بــال و پـــری بود مرا


همچو سیمــرغ به آنجا سفری بود مرا


رآس مولا سر نی دیــدم و با خود گفتم


بین هفتاد و دو سر کاش سری بود مرا


 


[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 9:25 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم


سـربازان وادی عشــق


 

 

عاشورائیان انسان های پاک باخته ای هستند

که در وادی عشق و عاشقی , سر تسلیم و رضـــــا را

مشتاقانه و خالصانه بر کف نهاده

مردانه پای در رکاب جانان ,

جان و سر را در طبق اخلاص گزارده

به محبوب و معشوق و معبود خود

تقــــدیم نمودنـــــد.


 

و این چنین بودند


یاران با وفــــای اباعبدالله الحسین علیه السلام



 


اَسمـاءُ الشُّهَـداء و انصارالحسین (ع)

علیرغم اینکه تعـداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشـورا به 72 نفـر مشهـور است،

لیکـن در لهـوف ابن طاووس ص 119 تعـداد آنان را 145 نفـر و در انصار العـیـون 114 نفــر ذکـر نموده اند.

شهـــــدای هاشمی 41 نفرند که شامل فرزندان و نوادگان امیرالمؤمنین علیه السلام

و بستگان نزدیکشان از نسل عقیل برادر بزرگوار حضرت علی (ع) هستند ,


اسامی شهدای هاشمی حماسه کربلا

( کلیک کنید )

 

و شهدای غیر هاشمی سایر یاران فداکار اباعبدالله (ع) بوده

که در واقعه کربلا و یا حوادث قبل و بعد از آن در همین رابطه به شهادت رسیده اند

و به انصـــــار الحسیـــــــن (ع) مشهــــور گردیده اند.


اسامی شهدای غیرهاشمی حماسه کربلا

    1 - ابوالحتوف العجــلانی 2 - ابوثمامة عمروالصــائدی 3 - ابراهیم ابن الحصین الازدی

 4 - انس ابن الحارث الکاهلی 5 - اسلــم مولی الحسین  6 - انس ابن  معـقــل الاصبحی  

7 - ام وهب بنت عـبـــد 8 - ادهــم ابن امیه   العـبــدی 9 - امیة ابن سعــد الطائی

 10- بریر ابن خضیر همــدانی    11- بشــر ابن عمرو الحضرمی   12- بکـــر ابن حی التیمی

 13- جابـــر ابن الحجاج 14- جبلة ابن علی الشیبانی15- جنادة ابن کعـب الانصاری

16- جنادة ابن الحارث السلمانی 17- جنـدب ابن حجیــر الکـنـــدی 18- جــون ابنحـــوی

 19- جوین ابن مالک التیمی 20 - حــــر ابن یزیـــد الریاحی   21 - حجاج ابن بــدر السعـــدی

 22 - حجاج ابن مسروق الجعـفی 23 - حلاس ابن عمروالراسبی   24 -  حــرث ابن نبهـــان  

25- حبیب ابن مظاهـــر الاسدی  26 - حبشی ابن قیس النهمی 27 - حنظلة ابن اسعــد الشبامی

28 - حارث ابن امرؤ القیس   29 - خالــد ابن عمرو ابن خالد  30 - خبـاب ابن عامر التیمی

31 - رافــع ابنعبــدالله الازدی 32 - زاهــر ابن عمـــرو  33- زهیــر ابن سلیم الازدی

34- زهیــر ابن القین البجلی35- زیـــاد ابن عریب الصائدی36- سالــم ابن عمروالکلبی

 37- سالــم مولی عامـــر 38- سعـــد ابن الحـــرث39- سعـــد ابن عـبـــدالله 

40- سعـیـد ابن عبدالله الحنفی   41- ســوارابن منعـــم النهمی 42- سوید ابن عمرو الخثعـمـی

 43- سیف ابن الحارث الجابـری 44- سیف ابن مالک العـبــدی   45- سلمان ابن مضـارب البجلی

    46- شبیب ابن عـبــدالله النهشلی    47- شبیب ابن الحـــارث الهمـدانی

 48- شعـبة ابن حنظلة التمیمی 49- شؤذب مولی شاکر الهمدانی 

50- ضرغامة ابن مالک التغـلبـی 51- عابس ابن شبیب الشاکــری 52- عامـر ابن مسلم العـبــدی

 53- عائــذ ابن مجمع العــائــذی54- عـبد الـرحمـــن الارجبی 55 - عـبــد الرحمــن الانصاری

 56- عـبــد الرحمـن عـروه الغـفاری    57- عـبــد الرحمــن الازدی 58- عـبــد الرحمــن مسعـود التیمی 

   59- عـبــدالله ابن بشر الخثعـمی    60- عـبــد الله ابن عروة الغـفـاری 61- عـبــدالله ابن عمیر الکلبی

62- عـبــد الله ابن یزید العـبـدی 63- عـبیـد الله ابن یزید العـبـدی 64- عـقـبـة ابن الصلت الجهنی

65- عمـــار ابن حسان الطائی66- عمـــار الدالانی 67- عمرو ابن جندب الحضرم  

68- عمرو ابن ضبیعةالضبیعی    69- عمرو ابن جنادة الانصاری   70- عمرو ابن خالد الصیداوی

 71- عمرو ابن قرظة الانصاری 72- عمرو ابن مطاع الجعفی 73- عمرو ابن خالدالازدی

74- عمران ابن کعــب الاشجعی 75- عمیر ابن عبدالله المذحجی 76- قارب ابن عبدالله الدئلی 

   77- قاسط ابن زهیر التغلبی 78- قاسم ابن حبیب الازدی 79- قـرة ابن ابی قـرة الغـفــاری 

80- قعـنــب ابن عمرو النمری81- قیس ابن مسهــر الصیداوی 82- کردوس ابن زهیــر التغـلبـی

83- کـنـانه ابن عتیق التغـلبـی    84- مالک ابن عـبـد ابن سریع    85- مجمع ابن عـبـدالله العائذی 

  86- مجمع ابن زیــاد الجهنی 87- مسعــود ابن الحجاج التیمی   88- مسلم ابن عوسجة الاسدی

89- مسلم ابن کثیر الازدی 90- منجح ابن سهــم 91- موقع ابن ثمامة الاسدی

92- مقسط ابن زهیر التغـلبـی 93- نافع ابن هلال الجملی 94- نعمان ابن عمرو الراسبی

95- نصــر ابن ابی نیزر 96- نعـیــم ابن عجلان الانصاری 97- وهب ابن حباب الکلبی

 98- واضح مولی الحارث السلمانی  99- هفهاف ابن المهـنـــد الراسبی

100- هــــانی ابن عـــروه 101- یحیی ابن هانی ابن عــروه 102- یحیی ابن سلیم المازنی

 103- یزیــد ابن الحصین الهمـدانی 104- یزیــد ابن زیاد الکـنــدی 105- یزیــد ابن ثبیط العـبـــدی

 106- یزیــد ابن مغـفــل الجعـفی 107- پسر حــرابن یزیدالریاحی 108- غلام حــر ابن یزید الریاحی

  

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِیَرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،

وَابْنَ سَیِّدِ‏ الْوَصِیّینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى الْأَرْواحِ الَّتى‏ حَلَّتْ بِفِنآئِکَ،

عَلَیْکُمْ مِنّى‏ جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ


 

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ‏ یا اَوْلِیآءَ اللَّهِ وَ اَحِبَّائَهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَصْفِیآءَ اللَّهِ وَ اَوِدَّآئَهُ،

اَلسَّلامُ‏ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ رَسُولِ اللَّهِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ اَبیمُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ، الْوَلِىِّ النَّاصِحِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ اَبى‏ عَبْدِاللَّهِ،‏ بِاَبى‏ اَنْتُمْ وَ اُمّى‏ طِبْتُمْ، وَ

طابَتِ الْأَرْضُ‏[ اَنْتُم‏] الَّتى‏  فیها دُفِنْتُمْ، وَفُزْتُمْ‏ فَوْزاً عَظیماً،

فَیا لَیْتَنى‏ کُنْتُ مَعَکُمْ، فَاَفُوزَ مَعَکُمْ،


 

کاش ماننــد ملک بــال و پـــری بود مرا


همچو سیمــرغ به آنجا سفری بود مرا


رآس مولا سر نی دیــدم و با خود گفتم


بین هفتاد و دو سر کاش سری بود مرا

 

گر چشم روزگار بر او فاش می گریست


خـــون می گذشت از سر ایوان کـــربــلا

 


[ چهارشنبه 92/8/15 ] [ 2:36 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم


علمــای عامّـه پاسخ دهنـد !

 

 

علمای عامّه پاسخ دهند ؛

آیا این ها شایستگی خلافت رسول الله (ص) را دارند ؟


اقدام علیــه جــــان پیامبـــــــر (ص) !


اقدام علیـه فرمان خداونـــــد تبارک و تعالی !

 

اصحــاب صحیفـه ی ملعـونـه کیاننــد ؟


در حجـــة الـــــوداع


دو نفــــر ( ابـــوبکــــر و عمــــر )


در کنــــار کعبــــــــه هم قَسَــــــم شدند


که بعد از وفــــات پیامبر صلی الله علیه و آله

 

نگذارند خلافت به اهل بیتش برسد

 

بعداً معاذ ابن جبل به آنها پیوست،

او سران قبایل اوس و خزرج

 یعنی بشیرابن سعید و اسید ابن حضیر را

به این گروه افزود. 


این پنج نفر پیمان نامه ای در این خصوص نوشتند

و در خانـــه خــــدا زیـــر خاک دفــــــن کردند

که به صحیفه ملعونه اول موسوم شد.


اقدام علیه جان پیــــامبـــــر صلی الله علیه و آله


 در ادامه این توطئه ؛


 14 نفر ( ابوبکر ، عمر ، عثمان ، معاویه ، عمروعاص ، طلحه ، سعد ابن ابی وقاص ،


عبدالرحمن ابن عوف ، ابوعبیده جراح ، ابوموسی اشعری ، ابوهریره ، مغیره ابن شعبه ،


معاذ ابن جبل ، سالم مولی ابی حذیفه)


توطئه قتل پیامبر(ص) در راه باگشت از مکه به مدینه را طرح نمودند


 تا در کوه هرشی شتر پیامبر(ص) را برمانند


و در تاریکی شب پیامبـــــر (ص) را بکشند


 ولی خداوند توطئه آنها خنثی کرد.



 

 

اقدام علیه فرمان خداوند تبارک و تعالی !

 

بعد از ورود به مدینــــه

تعداد این سرکرده منافقین با پیوستن افرادی چون

 ابوسفیان ، عکرمه ابن ابی جهل ، سعید ابن عاص ، خالد ابن ولید ، بشیر ابن سعید ،

سهیل ابن عمرو ، ابوالاعور اسلمی ، صهیب ابن سنان ، حکیم ابن حزام به 34 نفــــــر رسید


که در این رابطه صحیفه ملعونه دوم را


در خانه ابـوبکـــر نوشتنـــد


و امضاء نموده

یکی از آنها آن را به مکه برد

 و در خانه خدا کنار صحیفه اول دفن کرد.

 

( بحار الانوار جلد 28 ص 102 ـ 111 )


لعن الله من اسس اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت


 لعنت ابدی خداوند بر همه آنها باد

که آنها بنیانگذاران ظلم علیه خاندان پیامبر (ص) بودند.


کارت پستال درخواستی طراحان


[ شنبه 92/8/4 ] [ 9:11 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم


صحیفــه ی ملعـونـه

 

 

علمای عامّه پاسخ دهند ؛

آیا این ها شایستگی خلافت رسول الله (ص) را دارند ؟


اقدام علیه جان پیامبر (ص) !


اقدام علیه فرمان خداوند تبارک و تعالی !

 

 

http://falshbaner.persiangig.com/image/nazar/21.gif

 

ادامه مطلب

 

لعن الله من اسس اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت


 لعنت ابدی خداوند بر همه آنها باد

که آنها بنیانگذاران ظلم علیه خاندان پیامبر (ص) بودند.


کارت پستال درخواستی طراحان


[ شنبه 92/8/4 ] [ 8:53 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 61
کل بازدیدها: 201432
*