سفارش تبلیغ
صبا

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم 

زنـدگیِ اسـلامی


 

ده حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  : 

( نقل از کتاب شریف نهــــج الفصــاحه) [ 12 ]

 

113 _ إخوانکم خولکم جعلهم اللَّه فنیه تحت أیدیکم فمن کان أخوه تحت یده فلیطعمه من طعامه و لیلبسه من لباسه و لا یکلّفه ما یغبه فإن کلّفه ما یغلبه فلیعنه.

بندگان شما برادران شما هستند که خداوند آنها را زیر دست شما قرار داده هر کسى برادر وى زیر دستش باشد باید از غذاى خود بدو بخوراند و از لباس خویش بر او بپوشاند و کارى که بیش از طاقت وى باشد بدو رجوع نکند و اگر کار سختى بدو رجوع کرد یاریش کند.

[ مصداق این حدیث در زمان حاضر رابطه کارگر و کارفرماست ، ولی متاسفانه به وفور مشاهده یا شنیده میشود که کارفرمایان حق کارگران خود را به درستی ادا نمی کنند ، چه بسا کارفرمایانی که حقوق و دسترنج کارگران خود را به موقع نمی پردازند ، و یا آن چه را که قانون مشخص و تکلیف کرده است بعناوین مختلف از آن می گریزند .

 این بحث ؛ کلی است و جای باز کردن و نمونه آوردنش اینجا نیست ، امّا مصداقش در اکثر کارگاه ها نمودار و مشخص است ، در حالی که اگر کارفرمایان حقوق تعیین شده در قانون را به کارگران خود درست و کامل بپردازند و به این کلام گهربار رسولالله (ص) عمل نمایند قطعا موجب دلگرمی بیشتر کارگران و ایجاد انگیزه تلاش بیشتر در افزایش تولید و راندمان کار و کاهش ضایعات شده و نهایتا به نفع کارفرمایان خواهد بود ! ]

 

114 _ أخوف ما أخاف على أمّتی الهوى و طول الأمل.

بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوى دراز بیم دارم.

[ هوس و آرزوی دراز سر منشأ بروز اختلافات و اختلاسات و فسادهای بزرگ مالی و اقتصادی است که متاسفانه امروزه جامعه ما را در بر گرفته است ، افرادی با زد و بندهای سیاسی و اقتصادی یک شبه یا یک ساله با استفاده از رانت و تسهیلات بانکی ، میلیاردر می شوند . و نتیجتاً قشر زحمت کش جامعه هر روز از روز قبل فقیر تر و ناتوان تر و محتاج تر می شوند . ]


115 _ أدّ ما افترض اللَّه تعالى علیک تکن من أعبد النّاس و اجتنب ما حرّم اللَّه علیک تکن من أورع النّاس و ارض بما قسمه اللَّه لک تکن من أغنى النّاس

واجبات خدا را بجاى آر تا عابدترین مردم باشى، و از محرمات خدا بپرهیز تا پارساترین مردم باشى ، به قسمتى که خدا براى تو تعیین کرده راضى باش تا بى نیازترین مردم باشى.

[ برخی فکر می کنند عبادت خدا انجام کارهای خاص و از جمله انجام مستحبات است ، و بیشترین تلاش خود را در این راه  صرف می نمایند ! در حالی که خداوند بیش از طاقت و توان هیچ کس بر او تکلیف نکرده است ، اگر کسی واجبات خود را انجام دهد و از ارتکاب کارهای حرام  دوری نماید ، و آزارش به دیگران نرسد ، عابدترینِ مردم خواهد بود ! کسی که به حق خود و آن چه را که خداوند برایش مقدر کرده راضی باشد و حرص جمع آوری مال و تامین رفاه بیش از توان خود نداشته باشد قطعا زندگی آرام و بی دردسری داشته و احساس بی نیازی از خلق می نماید ]


116 _ أدعوا اللَّه و أنتم مؤمنون بالإجابه و اعلموا أنّ اللَّه لا یستجیب دعاء

خدا را بخوانید و به اجابت دعاى خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بیخبر نمی پذیرد.

[ اللهم انی اسئلک بصیرة فی دینی ... از خدا میخواهیم که بصیرت در دین به ما عطا فرماید ! چرا که به فرمایش رسول الله (ص) حتی دعایی که از روی بصیرت نباشد و از زبان انسانغافل بیان شود نمی پذیرد ! ]


117 _ أدّ الأمانه إلى من ائتمنک و لا تخن من خانک.

با کسى که تو را امین می داند به امانت رفتار کن

و با کسى که بتو خیانت کرده است خیانت مکن

[ امانت داری و عدمخیانت در امانت از اصول اولیه زندگی اسلامی است ،

در روایتی آمده است که فرموده اند :  

ثلاثٌ خِصال مَن کُنَّ فِیهِ مُنافِقاً ، اِن صامَ و صَلَّ و زَعَمَ اَنَّهُ مُسلِمة ، مَن اِذا حَدَّثَ کَذِب ، و اِذا ائتُمِنَ خانَ ، و اذا وَعَدَ اَخلَفَ ؛

کسی که دارای سه خصلت باشد منافق است اگرچه روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کند که مسلمان است ؛ اول کسی است که در سخن گفتن دروغ بگوید ، دوم کسی است که هرگاه به او اعتماد شود خیانت ورزد ، و سوم کسی است که هرگاه عهد و پیمانی بست و وعده و قراری گذاشت خُلف وعده نماید !

پس نشانه یمنافق را در این روایت می توانیم به وضوح دریابیم ]

 

118 _ أدّبنی ربّی فأحسن تأدیبی.

خداوند مرا ادب آموخت و نیک آموخت.


119 _ إدرءوا الحدود عن المسلمین ما استطعتم فإنّ الإمام لأن یخطى فی العفو خیر من أن یخطى فی العقوبه.

تا آنجا که مى توانید مجازات ها را از مسلمانان باز دارید زیرا اگر پیشوائى در بخشش خطا کند بهتر از آن است که در مجازات خطا کند.


120 _ إدرءوا الحدود بالشّبهات و أقیلوا الکرام عثراتهم إلّا فی حدّ من حدود اللَّه.

وقتى تردید پیش آمد مجازاتها را باز دارید و لغزشهاى بزرگان را ببخشید مگر در کار حد و مجازات


[ یکشنبه 94/8/24 ] [ 8:56 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم 

معرفـت و بصیـرت


 

ده حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم  : 

( نقل از کتاب شریف نهــــج الفصــاحه   ) [ 11 ]

101 _ احفظ ما بین لحییک و ما بین رجلیک.

دهان و فــرج خویش را نگهدار .

[ منظور ؛ نگه داشتن دهان از پرخوری و حرام خوری است ، و همچنین غیبت و سخن چینی و سخنان ناروا و ناشایست می تواند محصول دهان باشد ، امروزه بیشترین مشکلات جامعه از عدم مراقبت از دهان و فرج است ! بیشترین آمار جنایت ها و قتل ها بخاطر عدم حفظ و مراقبت از فرج (عورت) است ! ]

102 - احفظ ودّ أبیک لا تقطعه فیطفی اللَّه نورک.

دوستى پدر خویش را حفظ کن و رشته آن را مبُر که (در غیر اینصورت) خداوند نور تو را خاموش می کند.

[ احترام به والدین روزی را زیاد و عمر را طولانی و با برکت می نماید . در حدیثی دیگر فرموده اند : بهترین کارها نزد خداوند تبارک و تعالی نماز اول وقت و نیکی به والدین و سپس جهاد در راه خداست ، می بینید که نیکی به والدین را بعد از پرستش خدا و قبل از جهاد در راه خدا قرار داده اند ]

103 _ احفظ عورتک إلّا من زوجتک أو ما ملکت یمینک. قیل إذا کان القوم بعضهم من بعض قال إن استطعت أن لا یرینّها أحد فلا یرینّها قیل إذا کان أحدنا خالیا قال اللَّه أحقّ أن یستحیى منه من النّاس.

عورت خویش را جز از همسر و کنیز خود مستور دار گفتند ، اگر کسان خویشاوندان یک دیگر باشند ؟ گفت اگر توانستى که هیچ کس آن را نبیند بهتر است که نه بینند ، گفتند اگر یکى از ما تنها باشد گفت از خداوند بیش از مردم باید شرم کنند.

[ حفظ عورت ؛ اساس پاکی و طهارتِ جامعه است ، هیچ مرد یا زنی حق ندارد با غیر از همسر خود ارتباط (جنسی) داشته باشد ، در غیر اینصورت جامعه به فساد می افتد ]

104 - أحلّ الذّهب و الحریر لاناث أمّتی و حرّم على ذکورها.

طلا و ابریشم بر زنان امت من حلال است و بر مردانشان حرام

 

105 - أخاف على أمّتی من بعدی ثلاثا: ضلاله الأهواء و اتّباع الشّهوات فی البطون و الفروج و الغفله بعد المعرفه.

پس از خودم بر امتم از سه چیز بیم دارم :

گمراهى هوس ها ؛

و پیروى خواهش هاى شکم ها و فرج ها ؛

و غفلت پس از معرفت .

[ غفلت از معرفت ؛ غفلت از شناخت خداوند است ، غفلت از شناخت نعمت های خداوند و غفلت از سپاسگزاری از خداوند است ، معرفت و بصیرت اساس قبولی طاعات و عبادات است ، چه بسا اعمال زیادی که بدون معرفت و بصیرت بوده و با یک گناه و عصیان و تمرد بر باد فنا رفته ، و چه بسا افرادی که به معرفت و بصیرت رسیده و با اعمال کم سعادتمند شدند ]

106 - اختبروا النّاس بأخدانهم فإنّ الرّجل یخادن من یعجبه.

مردم را از معاشران شان بشناسید ، زیرا کند هم جنس با هم جنس پرواز .

[ گِلی خوشبــــــــوی در حمـام روزی

رسید از دست محبــوبی بدستــــــم

بدو گفتم که مشکی یا عبیـــــــری ؟

که از بـــوی دلاویـــــــز تــــو مستــم

بگفتــــا من گِلــی ناچیــــــز بـــــودم

ولیکـــــن مدتــی با گُـــــل نشستم

کمـال همنشیـــــن در من اثــــر کرد

وگرنه من همان خاکم که هستم ! ]

107 - أخذ الأمیر الهدیّه سحت و قبول القاضی الرّشوه کفر.

هدیه گرفتن امیـــــر ؛ نارواست ، و رشوه گرفتن قاضى ؛ کفر است

[ و ریشه همه اختلاس ها و فسادهای مالی زمامداران و مسئولان کشوری در همین است که ابتدائاً نامش را هدیه می گذارند ]

 

108 - أخسر النّاس صفقه رجل أخلق یدیه فی آماله و لم یساعده الأیّام على أمنیّته فخرج من الدّنیا بغیر زاد و قدم على اللَّه تعالى بغیر حجّه.

زیان کارترین مردم آن کس است که :

عمرى به آرزو گذارند

و روزگار ؛ وى را بمنظور نرساند

و از دنیا بى توشه برون رود

و در پیشگاه خداوند دلیلى نداشته باشد.

109 - أخشى ما خشیت على أمّتی کبر البطن و مداومه النّوم و الکسل و ضعف الیقین.

بر امت خویش، بیشتر از هر چیز ، از شکم پرستى و پر خوابى و بیکارگى و بى ایمانى بیمناکم.

110 - أخلص دینک یکفک القلیل من العمل.

ایمان خویش را خالص کن که اندکى عبادت ترا کفایت کند.

111 - أخلصوا أعمالکم للَّه فإنّ اللَّه لا یقبل إلّا ما خلص له.

اعمال خویش را براى خداوند از روى اخلاص انجام دهید، زیرا خدا فقط کارهائى را می پذیرد که از روى اخلاص براى او انجام گرفته باشد

112 - أخوف ما أخاف على أمّتی کلّ منافق علیم الّلسان.

بیش از هر چیز از منافقانِ دانا بر امت خود بیم دارم.

[ منافقانِ دانا کسانی هستند که با زبان چیزی می گویند و عهدی می بندند ولی در عمل به آن گفته و عهد پای بند نیستند ! و این گونه افراد امروزه در رده های مختلف زیاد دیده می شوند ! خداوند این نظام و این مملکت را از شرّ چنین منافقانی حفظ فرماید ]

[ آنانی را که ما اصطلاحاً به آنان منافقین می گوییم دیگر منافق نیستند بلکه محارب اند ، چرا که آنان چهره های واقعی شان نمایان شده و سازمان تروریستی شان به اعمال کثیفی که انجام داده اند افتخار می کند ، پس اینها محاربانِ شناخته شده اند نه منافق ناشناخته ! منافق کسانی هستند که مردم آنها را نمی شناسند و به آنان اعتماد کرده اند ! اینان خطرشان از دشمن رو در رو هم بیشتر است ! چرا که اینان لشکریان ناشناخته سیاسی و فرهنگی دشمنند !!! ]

 

 


 

ما زنده از آنیـــــم که آرام نگیـــریـــم


موجیم که آســودگی ما عدم ماست

 


[ پنج شنبه 94/8/14 ] [ 9:1 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 58
بازدید دیروز: 134
کل بازدیدها: 205263
*