سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم

غریـب مـدینــــــه

غریب تــــر از همــــه

غریبِ خانـــه و شهــــر

سبط اکبــر ، فرزند حیــدر

نور چشـــم زهــرای اطهــــر


از امــــام حسن مجتبی علیه السلام کیست غریب تر ؟


 

 

.... در خصوص قبرستـــــــان بقیــــــــــــع

و غریب بودن ائمه چهارگانه مدفون در آن وادی مقدس

بسیار شنیده و فیلمها و عکسهای زیادی دیده بودم،

تصورم بر این بود که قبرستان بقیع خارج از شهر مدینه است،

هرگز گمان نمی کردم بقیــع متصــل به حــــرم

و بارگاه ملکوتی پیامبر (ص) و مسجدالنبی (ص) است ،

و در فاصله چند متری روضه منوره پیامبر(ص)،

عزیزانش این گونه غـــریـــب باشند!

تا اینکه از نـزدیک مظلومیت

و غربت این ائمه گرانقدر را مشاهده کردم

و ضمن زیارت آن بزرگواران بر این مصیبت بسیار گریستم ،


برای شیعه چه مظلومبتی بالاتر از این که

افـرادی را به بهـانه قـرابت با پیامبر (ص)

در کنار ایشان دفـن کنند،

ولی از دفن سبط اکبر و جگرگوشه پیامبر(ص)،

امام حسن مجتبی علیه السلام

در آن مکان مقـــــدّس جلوگیــــری کنند ؟

 شخصیتی که دیده بودند بارها شحص پیامبر (ص)

ایشان را بوسیــــــده و حتی در انظار مردم

ایشان را بر دوش خود سوار می کردند !

 

در یکی از کتاب های اهل سنت خواندم که

خلیفه دوم موقع طواف کعبه و لمس حجرالاسود ،

حجر را بوسیده و خطاب به حجر گفته است :  

« ... می دانم که نفع و ضرری برای من نداری،

ولی چون دیده ام که رسول الله (ص)

تو را بوسیده است من هم تو را می بوسم ! »

خارج از بحث استنباط عدم اعتقاد راسخ او به کعبه و خدای کعبه، 

از این جمله، این سئوال مطرح میشود :  

آیا آن قوم حجر بوسیدن پیامبر(ص) را دیده بودند

ولی بوسیدن نـــــــــــوه ها ی عزیزشـــــان را ندیده بودند؟

نقل شده یکی از همسران امام حسین علیه السلام ( رباب )

بعد از شهادت ایشان تا پایان عمر در سایه ننشست ،

و هرگاه به ایشان توصیه میشد که در آفتاب داغ ننشیند

و به سایه بیاید می گفت :

بدن مولایم حسین بعد از شهادت و تکه تکه شدن زیر سم اسبان ،

تا سه روز زیر آفتــــاب داغ کربـــلا بوده ،

من چگونه آن را فراموش کنم و در سایه بنشینم !!!

امّا مظلومیت امام حسن علیه السلام تا این حد است که 

ایشان حتی در خانه خودشان هم امنیت نداشتند !

و عاقبت توسط همسر خود به شهادت رسیدند !!!

و اینک نیز حتی قبرشان هم مورد اهانت وهابی ها قرار گرفته

و گنبد و بارگاهشان تخریب گردید

و قبر مطهرشان فاقد مرقد و هرگونه نشانه دیگری میباشد !!!


بقیع تا یکصد سال قبل حصاری نداشته ،

اما اکنون محصور گشته ،

و از گذشته تاکنون مسلمانان هر فرقه و مذهب ،

پس از زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله به بقیع آمده ،  

اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله

و دیگر آرمیدگان در این گورستان را زیارت می نمایند.

قبور مطهـر ائمه نیز دارای گنبد و بارگاهی بوده

که توسط وهابیون تخریب گشته است

 

.... در ورودی گلستان بقیع یک تابلو بزرگ نصب شده

که مطالبی با (شش زبــــــان) روی آن نوشته شده است ،

اول فکر کردم  زیارت اهل قبـــــــــور نوشته اند!

ولی دیــدم نـــــه ، زیارت اهل قبــــور نیست !!

  بلکه این تابلو حاوی تبلیغات وهّابی هاست که

‹‹ ... نزد قبـــــور ننشینید

و از غیــر خـــــدا [منظورشان اموات

و مد نظرشان پیامبر(ص) و ائمه (ع) است]

چیزی نخواهیــد که نفع و ضرری برایتان ندارند ... ››


... اما علیرغم تلاش و تبلیغات وسیع وهّابی ها ،

اینک از تمام نقاط دنیا فوج فوج زائران به مدینه می آیند

و بعد از زیارت رسول الله (ص) به بقیع آمده

و جلـو همیـــــن تابلــــو می ایستند

و به ائمه معصومین (ع) مدفون در بقیع 

عرض ارادت و محبت نموده

آنان را زیارت و نزد خداوند شفیع خود قرار می دهند.

 

برگرفته از سفرنامه عمره 89 (خودم)

 

ما از الست طایفه ای سینــه خسته ایم

ما دوستان بانـــوی پهلو شکسته ایم

مــا با قیـام خویش به راه خــدا و دین

زنجیــرهـــای اسـارت گسستـــه ایم

امروز اگر به سینـه و زنجیـــر می زنیم

فردا به راه فاطمه شمشیــر می زنیم

ما را نبی قبیلـه سلمان خطــــاب کـرد

او را ز اهل بیت خویشتن حســـاب کرد

ای خصم دون که حرم ها بدست توست

از ما بتــــرس طایفـــه ای پر اراده ایم

مــا پیــــروان قــائـم آل محمــدیم

مانند کـــوه در حمایت مولا ستـاده ایم

 

ایام شهـــادت رســـــول الله (ص)

 حضرت ختمی مرتبت محمد ابن عبدالله (ص)

و سبط اکبرشان حضرت امام حســـــن مجتبی (ع)

و ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضــــــا (ع) را

به همه شعیان و محبان ایشان تسلیت عرض مینماییـــــم.

 

اََلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَهلِ بَیتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَوضِعِ الرِّسالَةِ،

وَ مُختَلَفِ المَلائِکَةِ، وَ مَهبِطَ الوَحیِ، وَ مَعـدِنَ الرَّحمَةِ،

وَ خُزّانَ العِـلمِ ، وَ مُنتَهَی الحِلمِ ، وَ اُصُولَ الکَـرَمِ،

وَ قادَةَ الاُمَمِ، وَ اَولِیاءَ النِّعَمِ، وَ عَناصِرَ الاَبرارِ،

وَ دَعائِمَ الاَخیارِ، وَ ساسَةَ العِـبادِ،

اَرکانَ البِلادِ، وَ ابوابَ الاِیمانِ، وَ اُمَناءَ الرَّحمن،

وَ سُلالَةَ النَّبیِّینَ،وَ صَفوَةَ المُرسَلِینَ،

وَ عِترَةَ خِیَرَةِ رَبِّ العالَمِینَ، وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ،

اَلسلامُ عَلَی اَئِمَّة الهُـدی، وَ مَصابِیحِ الدُّجی،

وَ اَعلامِ التُّقی، وَ ذَوِی النُهی، وَ اُولِی الحِجی،

وَ کَهفِ الوَری، وَ وَرَثَةِ الاَنبِیاءِ، وَ المَثَلِ الاَعلی،

وَ الدَّعـوَةِ الحُسنی، وَ حُجَحِ اللهِ عَلی اَهلِ الدُّنیا،

وَ الاخِرَةِ وَ لاُلی، وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ،

اَلسلامُ عَلَی الاَئِمَّة الدُّعاةِ، وَ القادَةِ الهُداةِ،

وَ السّادَةِ الوُلاةِ، وَ الذّادَةِ الحُماةِ، وَ اَهلِ الذِّکرِ،

وَ اُولِی الاَمرِ، وَ بَقِیَّةُ اللهِ، وَ خِیَرَتِهِ وَ حِزبِهِ

وَ عَیبَةِ عِلمِهِ وَ حُجَّتِهِ وَ صِراطِهِ وَ بُرهانِهِ

وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ     

( فرازهایی از زیارت جامعه کبیره )


[ یکشنبه 93/9/30 ] [ 11:34 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم


خالـق زیبــائی هـا



هیچ کس جـــــــز

 

اباعبـــــدالله الحسیـــــــــن


و امیــرالمؤمنین علـی علیهــم الســلام

 

خــــــــــــون خـــــــــــــــدا  

 

نامیــــــده نشــده اند !


 

 

با شنیدن کلمه ی عاشورا بلافاصله کلمات دیگری در ذهن انسان نقش می بندد ،

کلماتی مانند : کربلا ، شهادت ، خون ، شمشیر ، آزادگی ، شهامت ، شرافت ،

آب ، تشنگی ، فرات ، علقمه ، کودکان ، خیمه گاه ، قتلگاه ، تل زینبیه ،

زینب ، عباس ، علی اکبر ، علی اصغر ، قاسم ، ... و حسیــــــــن علیهم السلام ،

از طرفی دیگر کلمات : شمــر و یـزیـــد ،  بی کسی و اسارت ،

فریب و نیرنگ و دزدی و قتل و غارت ،

شقاوت ، قساوت ، دنائت ،


البته واژه های شهادت و خون بیشتر می درخشد ،

چرا که بعد از واقعه ی کربلا نیز همیشه جریان داشته ،

و مسلمانان آزاده همیشه با آن مواجه بوده اند.


بعد از واقعه خونین کربلا ، گوئی جهان اسلام را خون گرفته بود ،

مسلمانان با دیدن هر شیء سرخی به یاد خون می افتادند ،  

خونی که به ناحق در نهایت شقاوت و قساوت ریخته شد !

 

گویند روزی که سر مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام را به کوفه نزد عبیدالله ابن زیاد ابن ابیه

آوردند همین که عبیدالله ملعون رأس پاک و مطهر اباعبدالله علیه السلام را برداشت تا از نزدیک

نظاره کند ؛ قطره ای از خون پاک و مطهر از سر مبارک آقــا بر ران کثیف عبیدالله ملعون افتاد ،

آن قطره خون از لباس عبیدالله عبور و به پوست بدن ناپاکش رسید ، پوست و گوشت را

سوراخ کرد و به استخــوان رسید ! آن موضـع به شدت درد گرفت و گوشت ران عفونت کرد

و تا زنده بود از آن عفونت و درد شدید آن در عذاب بود تا به درک نیران واصل شد .

 

این در حالی است که خداوند تبارک و تعالی تربت پاک و مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام

برای آلام و دردهای مؤمنین موجب شفا و رحمت و آرامش قرار داده است.



در  روایات و کتب اهل شیعه و سنی آمده است که :

بعد از شهـــــــــــــادت  سالار شهیــــدان کربلا ،

اتفاقات باور نکردنی ای رخ داده

که در نوع خود از معجزات شهــــادت امام حسین(ع)  محسوب می شود.

هر سال روز عاشورا تربت ثارالله رنگ خون می گیرد !


معتبرترین کتاب ها، احادیث و روایات و معجزاتی را از سالار شهیدان کربلا  منعکس کرده اند

تا حجت بر آنانی که راه انکار را بر واقعه کربلا پیش گرفته اند به یقین تاریخی ترین حادثه عالم خلقت پی ببرند.  

معجزاتی که حتی در کتاب اهل سنت هم به آن اشاره شده است.


کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود 

ســـلام بر چشــم هایی که  

جـــز خـــدا  نـدیــــد


 

هنگامی که عبیدالله ابن زیاد ، خود را در اوج پیروزی می دید با نخوت و غرور جاهلانه اش

خطاب به زینب کبری (س) دختر امیـــــــرالمؤمنیـــــــن (ع) گفت :

دیدی خدا شمـــــــــا را خـــــــوار و مــــــا را پیــــــروز گردانید ...

و زینب سلام الله علیها در کمال شهامت فرمود :


وَ ما رَأیتُ اِلاّ جَمِیــلاً

 

مـــا جـز خالـــق زیبــــایی هـــا ندیدیـــــــم !

 

 توضیح داده می شود که :

برخی جمیل را زیبائی ترجمه می کنند ،

 

ولی منظور از جمیل خودِ حضرت حق تعالی است ،

اِنَّ اللهَ جَمِیلٌ وَ یُحِبُّ الجَمال :

خداوند زیباست و زیبائی را دوست دارد ،

در این جا جمیــل ، خـــــداست ،

و جمال زیبائی های خلقت ،

پس منظور حضرت زینب سلام الله علیها این بوده که

ما در همه حال خدای خالق زیبائی ها را دیدیم

 

  

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

 

 کسی به علامه امینی گفت شیعه چه خبرش است که در کربلا چنین عزاداری می کند؟

علامه جواب بسیار قشنگی به او داد ، گفت : ما در واقعه غدیر سر و صدا نکردیم ( تبلیغ نکردیم )

شما آن را تحریف کردید و گفتید « من کنت مولاء فهذا علی مولا » یعنی هرکس دوست من است

دوست علی هم باشد آیا آن همه افرادی که پیامبر(ص) جمع کرد و یک ساعت و نیم برایشان خطبه خواند

فقط برای گفتن همین جمله بود. این که دیگر این همه مقدمه و جمع کردن 120 هزار نفر نمی خواست 

 

گر چشم روزگار بر او فاش می گریست


خـــون می گذشت از سر ایوان کـــربــلا

 

اربعیـــن ثـــارالله را گرامی میداریم

 

برگرفته از سفرنامه عتبات شــام (خودم)


[ چهارشنبه 93/9/19 ] [ 1:5 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم

 

میعادگاه عاشقان

 

کـربــلا یکی از مشهـورترین و مقدس ترین شهـرهای عراق است 

که در فاصله 105 کیلومتری جنوب غـربی بغـداد ، و 80 کیلومتری شمال نجـف و کـوفــه قـرار دارد ،

و تا کـرمانشــاه 455 کیلومتر فاصـله دارد.

 

در تاریخ ، وجود کــربـــلا از روز دوم محرم الحرام سال 61 هجری که حضرت اباعبـدالله الحسین (ع)

با خانواده و اصحاب خود وارد این سرزمین شدند، آغاز می شود.

اگر چه قبلاً پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) نام کربلا را

بعـنــوان محــل شهـــادت فـــرزنــد عــزیــزشــان بیان نموده بودند.

این منطقه به نام های مختلفی از جمله غاضریه ، نینوا و ... شهـرت داشته ،

ولی از زمان ورود امام حسین (ع) و وقــوع حادثه خونین عاشورای سال 61 هجری به بعــد

به نام کــــــــربـــــلا مشهـور گــردیـد.

این نام از روزی که با نام خـــــدا (ثـــــارالله) عـطــرآگـیـن شـد با مسمی گردید

و معـنـی واقعی خود را یافـت، و خاکـش سجـده گاه مؤمنان، و شفای بیماران شــد،

و سرزمینش مسجـود ملائک و میعــادگاه عـاشقـان و آزادگان جهــــان گـــردیـــد. 

 

 

 اماکن مقدسه ی کربلا :

 

حرمیـــن شریفیــــن :


1ـ بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :

 1 ـ 1   : حـرم مطهــر ابا عـبـدالله الحسین عـلیـه الســلام در وسط صحـن بزرگی قــرار گرفته و حـدود 2 متر از خیابانهای اطـراف گودتر میباشد. در اطراف حرم مطهــر چهار صحـن متصل به هم وجود دارد که در اوقات شـرعی نماز جماعت در آنها برگزار میشود.

حـرم مطهــر شامل یک گنبد خانه بزرگ است که یک مسجـد نسبتاً وسیع در قسمت شمالی آن وجود دارد و دور تا دور حرم نیز یک رواق 4 متری قـرار گرفته است. طول حرم 63 متر و عرض آن 43/5 متر میباشد. 

( توضیح اینکه صحن حرم مطهر اباعبدالله (ع) در حال حاضر بشکل بسیار زیبایی مسقف شده و محل برگزاری نماز جماعت زوار میباشد )

 2 ـ 1   : ضریح مطهـر: ضریح مطهـر در زیر گنبدخانه قـرار گرفته و دارای شش گوشه است که دو گوشه اضافی قسمت شرقی آن (پائین پای حضرت) متعـلـق به حضرت علی اکـبـر(ع) میباشد.

 

ســر گـذاریـم از ره اخلاص هنگام نمـــاز

 بهر نزدیکی به حق بر خاک خوشبوی حسین

عاشقــان را آرزو باشد گل روی حسین

گل گرفتـــه عطــــرخود از تربت کـــوی حسین


السـلام علیک یا ثــارالله یا اباعبــدالله

 

گفته میشود که حضرت عـلی اصغـر(ع) روی سینه پـدر و حضرت عـلی اکـبـر(ع) پائین پای ایشان قـرار دارند بطوریکه مرقـد مطهـر امام حسین (ع) و علی اکـبـر(ع) و عـلـی اصغـر (ع) در یک ضریح شش گوشه قـرار گـرفـتــه است.

(ولی این موضوع نمی تواند صحت داشته باشد , زیرا در احکام شرع مقدس اسلام , میت در لحد به پشت خوابانده نمیشود که بشود یک طفل را روی سینه اش گذاشت , بلکه میت به پهلوی راست و رو به قبله خوابانده میشود , بنابراین نمی شود علی اصغر(ع) روی سینه پدر دفن شده باشد , بلکه در صورتیکه این روایت هم صحیح باشد علی اصغر (ع) که همان عبدالله رضیع (ع) [ شیرخوار ] باشد ممکن است جلو سینه پدر و رو به قبله خوابانده و دفن شده باشد )

در داخل ضریح مقـدس یک صنـــدوق بــزرگ خاتــم کاری روی قـبـور مطهــر قـرار گـرفـتـــه و پارچه سبز مرواریـد دوز شده ای روی آن وجود دارد.

در کنار ضلع جنوبی ضریح مطهـر دو قطعـــه سنگ قـرمـــــز نصب شده که طبق بعضی روایات محـل دفـــن ســرمبـارک اباعبـدالله الحسیـن سـیِّــدُالشُّـهــــداء(ع) میباشد.

دیوارهای حرم مطهـر با سنگ مرمر تزیین شده و یک نوار کاشی روی آن قرار دارد و قسمت فوقانی دیوارها و همچنین سقـفها و داخل گنبد آینه کاری میباشد.

 

 

بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است

که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

3 ـ 1  : مـرقـــد شهــداء :

در شرق حرم مطهـر بین شبستان شرقی و رواق شرقی سمت قـبـلــه محـلی وجود دارد که به مـرقـــد شهــداء معـروف است ، گرچه ممکن است در محلهای دیگـری از حـرم نیز شهـدائی دفـــن شـده باشـنـد ولی چـون اکـثـر شهـدا در این محل مدفـوننـد به نام مـرقــد شهـــداء مشهـور گـردیـده و در دو طرف آن پنجره نقره ای قـرار گرفته که بمنزله ضریح آنان میباشد، و در بالای آن روی تابـلــو بزرگی اسامی 120 نفـر از شهـدا و انصــار امام حسین (ع) نوشته شده است.

[ اگرچه تعـداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشـورا به 72 نفـر مشهـور است، لیکـن در لهـوف ابن طاووس ص119 تعـداد آنان را 145 نفـر و در انصار العـیـون 114 نفــر ذکـر نموده اند.] 

4 ـ 1   : حبیب ابن مظاهــر : ضریح کوچک شیخ الشهـدا،  حبیب ابن مظاهـــر یار پیـــر امام(ع) در رواق جنوبی حد فاصل ضریح امام حسین (ع) و قتلگاه قــرار دارد ، بهمین دلیل زوار به هنگام ورود و خــروج از حــرم مطهــــر به حبیـب ســــلام میدهند. (2 بار)              

5 ـ 1  : مقبره سـیـد ابــراهـیـم المجاب :

سید ابراهـیــم پسر محمــد العــابــد ابن امام موسی الکاظم (ع) است که مقبره این بزرگوار در شمال غـربی بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) قــرار دارد و مورد توجه زائرین بوده و در استجابت دعا معـروف است.

غالباً افـراد معـتــاد به سیگار و... جهت ترک عادت به ایشان متوسل میشوند و آخرین سیگار خود را در آنجا می اندازند و مشهور است که اینگونه افراد دیگر به اعتیاد روی نمی آورند.

6 ـ 1   : قـتـلــگاه : قـتـلــگاه در دیوار جنوب غـربی حـرم مطهـر قـرار دارد و در اصل گـودتــر از دیگـر نقـاط اطراف بوده است.

درِ ورودی قتلگاه در رواق جنوبی نزدیک ضریح حبیب ابن مظاهـر است و پس از عـبـور از یک راهرو طولانی و باریک به محـل اصلی قتلگاه منتهی میگردد.

قـتـلــگاه امروزه بصورت یک اتاق کوچک چند ضلعی بمساحت تقریبی 9 متر مربع است که پنجـره آن بطرف صحـن غـربی باز میشود، و در ضلع جنوبی این اتاق کوچک، پنجره ای برنجی نصب شده و این محل ریخته شدن خون پاک و مطهّـر اباعبدالله (ع) در روز عاشورا میباشد.

فاصـله قتلگاه تا محل دفن امام حسین(ع) تقریبـاً 30 متـر است.

 

:  بارگاه ملکوتی و حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس علیه السلام :

 1 ـ   : صحن و سرای حضرت اباالفضــــل(ع) :

بارگاه حضرت اباالفضــــل(ع) در فاصله 270 متری شـرق بارگاه اباعـبــدالله(ع) قـرار دارد، و این فاصله را که قبلاً بازار بین الحـرمین بوده، اینک بشکل زیبائی خیابان سازی و درختکاری شده ، و در دو طرف آن سایبان هائی از ایرانیت بصورت نیم دایره نصب نموده اند که علاوه بر زیبائی و منظره خاص آن , محل استراحت و بیتوته بعضی مسافـران نیز میباشد، و به خیابان بین الحـرمیــن معـروف است، و چـنـد سقـاخانه تمیز و بهداشتی در آن وجود دارد.

این بارگاه که نزدیکترین محل به نهـر عـلـقـمـه است، از یک صحـن بزرگ تشکیل شده ، و حـرم مطهر در وسط آن قـرار گرفته است. دیوارهای بیرونی بارگاه با آجر نما سازی شده است.  

طول بارگاه حدود 122 متر و عرض آن حدود 93 متر و مساحت آن حدود 11350 متر مربع میباشد،

طول غـرفه های ورودی با سکـوهای جـلـو آن در جنوب 21 متر و در شـرق 10/5 متر و در شمال 18متر و در غـرب 9/5 متر است.

عـرض صحـن ها به ترتیب : شمالی 18 متر، جنوبی 20 متر، شـرقی 14   متر، و غـربی 20متر میباشد،

در چهار طرف صحـن درهای ورودی اصلی تعـبیـه شـده و دری که بطرف فـرات است باب فــرات نامیده میشود.

صحـن مطهـر اباالفضـــل(ع) نیز مانند صحـن مطهـر اباعـبـدالله (ع) حدود دو متر از خیابانهای اطـراف گـودتـر میباشد.

( توضیح اینکه صحن حرم مطهر ابالفضل (ع) نیز همانند صحن حرم اباعبدالله (ع) در حال مسقف نمودن میباشد )

 2 ـ   :  ایـوان و گلدسته ها : ایوان حـرم مطهـر حضرت اباالفضل (ع) در ضلع جنوبی (سمت قـبـلـه) قـرار دارد و دارای سقفی بـلـنــد و زیباست که روی 9 ستون استوار و در ســـال 1379 طـــــلا کاری شــده است.

دو طرف ایـــوان دو گلــدسـتــه زیبـــا بنا شده که قسمت پائین آن کاشی و قسمت بالای آن طلا کاری میباشد، عـرض ایوان 8 متر است و در دو طـرف آن کـفشـــداری قـرار دارد.

تواضـع را ببین غیـرت  نگـر همـت تماشــاکــن!

گفته میشود : علت اینکه قسمت پائین گلدسته های حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع) طلا نشده این بوده که موقع طلا کاری، این قسمت طلا بخود نمی گرفته ! یعنی هرچه کار میکرده اند صبح روز بعد می بینند که طلاها ریخته است! موضوع با علماء در میان گذاشته شده و آنها چنین نظر داده اند : تواضع اباالفضل(ع) نسبت به اباعبدالله (ع) مانع از همسان شدن گنبد و گلدسته های حرم ایشان با حرم اباعبدالله (ع) گردیده! پس به ناچار گلدسته ها را کاشی می نمایند!

3 ـ   :حـــرم مطهــــر:

حـرم مطهـر در وسط صحـن قـرار دارد و طول آن با ایوان 51  متر و عـرض آن 38/5 متر است.

حرم تشکیل شده است از یک گنبد خانه بزرگ و زیبا که گنبد طلائی بر بالای آن همچون خورشیدی تابان میدرخشـد.

در اطراف گنبد پنجره هائی وجود دارد که از آنها برای ورود هوای کـولــر استفاده میشود، داخل گنبد و چهار شبستان اطراف آن تا ارتفاع 170 سانتیمتری با سنگ تزیین شده و سپس یک نوار 80 سانتیمتری کاشی با آیات قـرآن وجود دارد،

بقیه دیوار و سقف داخل گـنبـد آینه کاری میباشـد. دور تا دور حـرم یک رواق 4 متری با تزیین سنگ در پائین و آینه کاری در بالا مانند داخــل حـرم وجـــود دارد. در زیرگـنبــد ضـــریح زیبــا و نـقـــــره ای قــراردارد که درسال 1345 شمسی دراصفهان ساخته شده،

این ضــریح زیبا تقریبا متر در 5/5 متر میباشد  و در داخل آن یک صندوق خاتم کاری شده بسیار زیبا بر روی قبـر مطهـر عـلمــدار، سـقـــا و ســردار بــزرگ کــربـــلا نصب شده است، که روی آن پارچه سبز مروارید دوزی شده وجود دارد.

در چهارگوشه ضریح مطهـر چهارگلـدان مرصـع قــرار دارد و قسمتهای فوقانی ضریح طلا کاری میباشد.

درب ضریح مطهـرحضـرت اباالفضل(ع) بطرف فــرات قـرار دارد.

برگرفته از سفرنامه عتبات عالیات (خودم)

اللهم ارزقنا فی الدنیا زیارة الحسین (ع) و فی الاخرة شفاعة الحسین علیه السلام


[ سه شنبه 93/9/18 ] [ 8:16 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم

مهـد اســلام و آزادی

 

زمین کربـلا قطعـه ای از زمین بهشت است

« امــام صـــادق (ع) »

کرب در لغت بمعنای غم , غصه , اندوه , مشقت آمده است

 

و بلاء هم بمعنای رنج , اندوه , گرفتاری است


بنابراین کربـــلا مجموعه ای از همه این کلمات است .

 

کـربـــلا مهـد اســلام و آزادی :


سرزمین ایمـان ، جهـاد و شهـادت

سرزمین بـزرگی، عظمت و کـرامت

سرزمین ایثــار، جوانمـردی و شجـاعت

سرزمین رنـج ، سختـی و مصیبت

سرزمین تشنگی ، مقاومت و فضیلت

سـرزمیــن قتــل، غـارت و اســــارت

سرزمین اسـلام، قـرآن و ولایــت

سرزمین عشـق، ایمـان و شهـامت

سـرزمیـن خـون، قیــام، و شهـــادت

و بالاخـره سـر زمیـــن

حسیـن ، زینـب و اباالفضـل (علیهم السلام)


[ یکشنبه 93/9/16 ] [ 3:31 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

بهتـریـن کارها نـزد خـدا


 

ده حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم    : 

( نقل از کتاب شریف نهــــج الفصــاحه       ) [ 8]

 

71 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه الصّلاه لوقتها

ثُــــــمّ بِـــــــــرّ الـــوالـــدَیــــــــن

ثمّ الجهاد فی سبیل اللَّه.

بهترین کارها در نزد خــــدا نمــــــاز به وقت است

آن گاه نیکــــى به پــــــــدر و مـــــــــادر

آنگاه جنـــگ در راه خــــــدا


 

قابل توجه جوانان و فرزندان !

در این سخن ، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ، نیکی به پدر و مادر را در ردیف  

پرستش خدا و جهــــاد در راه خــــــدا قرار داده اند ، و مابین آن دو قرار دادن

به معنی این است که هر دوی آن ها بدون این وسطی ارزشی ندارد

و یا مقبول وی نخواهد بود !

 

پس حرمت والدین را نگه داریم و با آنان مهربان بوده ، رفتار خوب و شایسته داشته باشیم

[ و آنان را به سرای سالمندان نفرستیم ! ]

و اگر فوت نموده اند برای آنان باقیات الصالحات باشیم ( یعنی با عمل مان باعث شادی

روح آنان باشیم ) و برای آنان خیرات نموده ، دعایشان کنیم ، بدین سان که در قرآن آمده است :  

اَللّهُمَّ اغفِرلِی وَ لِوالِدَیَّ وَ ارحَمهُما کَما رَبِّیانِی صَغِیراً ( خداوندا ؛ مرا و پدر و مادر مرا ببخش

و به آنان رحم کن همان طور که به من رحم کردند در زمانی که کوچک (کودک) بودم

 

72 _ أحبّ البلاد إلى اللَّه مساجدها

و أبغض البلاد إلى اللَّه أسواقها.

محبوبترین جاى شهرها در پیش خدا مسجد های آن است

و منفورترین جاى شهــــرها در پیش خــــــــدا بازار های آن است.

نمائی از مسجد جامع تبریـــز


پس به هوش باشیم و حضور در مساجد را غنیمت شماریم

که حضور در مساجد با پرستش خدا و آرامش روح و روان همراه است ،

نمائی از بازار تهـــــــــران

و چندان دل به بازار رفتن و در بازار بودن نبندیم که به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام

جایگاه شیطان است ! بدین معنی که در بازار و توسط برخی بازاریان انواع گناهان

و اعمال خلاف شرع انجام میشود ؛ غِشّ ِ در معامله ، دروغ گفتن ،

قسم خوردن ( مخصوصاً قسم دروغ ! ) ربــــا خواری ، کم فروشی ، گران فروشی ، احتکار ،

زد و بندهای ناروا با صاحبان قدرت و ثروت ، .... نمونه هایی از گناهان برخی بازاریان است !


نمائی از مسجد بازار تهران


[ شاید برای رفع همین خطر بوده که از قدیم الایام در بازارها ، مسجد بنا می کردند ، تا بازاریان

با رفتن به مسجد و ادای فریضه و ارتباط با خـــــدا ، از گناهانی که برشمردیم مصونیت یایند ! ]


73 _ أحبّ العباد إلى اللَّه الأتقیاء الأخفیاء.

محبوبترین بندگان در پیش خدا پرهیزکاران گمنام اند.

 

74 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه أدومها و إن قلّ.

محبوبترین کارها در پیش خدا کاری است که ؛

دوام آن بیشتر است اگر چه اندک باشد.


75 _ أحبب حبیبک هونا ما عسى أن یکون بغیضک یوما ما و

أبغض بغیضک هونا ما عسى أن یکون حبیبک یوما ما.

در دوستى میانه نگهدار که شاید دوست روزى دشمن تو شود

 و در دشمنى راه افراط مسپار که شاید دشمن روزى دوست گردد.

 

76 _ أحبب للنّاس ما تحبّ لنفسک تکن مؤمنا

و أحسن مجاوره من جاورک تکن مسلما.

آن چه براى خود مى خواهى براى مردم بخواه تا مؤمن باشى

و با همسایگان نیکى کن تا مسلمان باشى.

 

77 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع

 أو دفع عنه مغرما أو کشف عنه کربا

بهترین کارها در پیش خدا آن است که بینوائى را سیر کنند،

یا قرض او را بپردازند یا زحمتى را از او دفع نمایند.

 

78 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه بعد الفرائض

إدخال السّرور على المسلم.

بهترین کارها در پیش خدا بعد از اداى واجبات

خوشحال کردن مرد مسلمان است.


79 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه حفظ الّلسان.

بهترین کارها در پیش خدا نگه دارى زبان است.

 

80 _ أحبّ الأعمال إلى اللَّه الحبّ فی اللَّه و البغض فی اللَّه.

بهترین کارها در پیش خدا دوستی و دشمنى در راه خداست.

 

و بهترین اعمال نزد خداوند تبارک و تعالی انتظـــــار فَــــرَج ِ

مولایمان امام عصر حضرت بقیة الله الاعظم حجة ابن الحسن المهدی

علیه آلاف التحیة و الثناء و عجّل الله تعالی فرجه الشریف می باشد


[ جمعه 93/9/14 ] [ 2:52 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 61
کل بازدیدها: 201436
*