چشمـــه ســـار رحمــت |
بسم الله الرحمن الرحیم گـوهــر لاسَیف اِلا ذُوالفِقــار امروزه برخی از مدعیان روشنفکریِ دینی موضوع مهم ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب صلوات الله وسلامه علیه را در حدّ مسأله ای تاریخی میدانند، و بحث و گفتگو در باره آن را سبب اختلاف بین مسلمانان قلمداد میکنند! و همواره روی سخن آنان با شیعه است که از مواضع اصولی و برحق خود دست بردارند و به جمع سایر فِرَق بپیوندند! و صراحتاً از فرقه های دیگر جانبداری می نمایند! اینگونه افراد معمولاً کسانی هستند که پیامبری پیامبر(ص) را در ارتباط با جهان غیب و عالم اعلی نمی دانند! و تمامی مسائل مذهب را با عینک مادی دیده و توجیه مادی و زمینی مینمایند! و اصلاً به جنبه های غیبی و ماوراء مادی مسئله اعتقادی ندارند! و از این جهت است که هرگز چنین فکر نمی کنند که اگر براستی خیرخواه اسلام و مسلمین هستند با پذیرش حقیقت، بر محور حــق چرخیده وحدت را بر اساس اعتراف به حق ایجاد کنند، زیرا توجه به معنی و جایگاه امامت، نشانگر اعتقادی بودن این اصل است، و در قرآن کریم آمده است : « وَ اِذِ ابتَلی اِبراهِیمَ رَبِّهِ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَ مِن ذُرِّیَتِی قالَ لا یَنالُ عَهدِی الظّالِمِینَ » آیه 124 سوره مبارکه بقره [ هنگامیکه پروردگار ابراهیم او را به آزمایشاتی آزمود، و او تمامی را کامل کرد، خداوند فرمود: همانا تو را برای مردم امام قرار میدهم، ابراهیم گفت: و از فرزندانم؟ خداوند فرمود: پیمان امامت من ستمکاران را نخواهد رسید !] از این آیه شریفه استفاده میشود که امامت از سوی خداوند است و مقامی است که لازمه آن عصمت بوده و نصب آن فقط بوسیله خداوند تحقق می پذیرد. و در حدیث مشهور ثقلین، امــــام به ضمیمه قــــرآن جانشین پیامبر(ص) معرفی شده است: « اِنِّی مُخَلِّفٌ فِیکُمُ الثَقَلَینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی اَهلِ بَیتِی اُنظُرُوا کَیفَ تَخلِفُونِی فِیهِما » از این روی امام (ع) نایب و جای نشین پیامبر(ص) در تمامی ابعاد و شؤن میباشد به جز یک شأن (نبوت تشریعی) که پیامبر(ص) مکرر فرموده اند: « یا علی اَنتَ مِنِّی بِمَنزِلَةِ هارُونَ مِن مُوسی اِلاّ اَنَّهُ لا نَبِیَّ بَعدِی» و نیز در طول 23 سال پیامبری خود بارها مقامات امام علی (ع) را به مسلمانان گوشزد فرموده زمینه جانشینی ایشان را فراهم نموده اند، و فضایل و مناقب و شؤن مهم امام(ع) را همچون ولایت در تکوین، ابلاغ متن دین، تبیین و تفسیر قرآن و احکام آن، زمامداری و حکومت جامعه، علم غیب، عصمت، شجاعت، و.... را تذکر داده اند.»
شاه مردان چون خلیل الله بصورت بت شکن شیر یــزدان از رســـول الله بمعنی یادگار مِهــر او از آسمــــان لا فتی الاّ عـلـــی
تیـغ او از گـوهـــر لا سیف الاّ ذوالفقــار عالَم او را گر امیــرالمؤمنیـن خوانَد رواست
آدم او را گر امـــام المتّقین داند سـزاست
یا اَیُّهَـا الرَّسُولُ بَلِّغ ما اُنـزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّـکَ..
این آیت در حالی بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شد که ازحجة الوداع بازمیگشتند، سواره بود و در فکـر امت، بعـد از وفات خود، در آن موقع جبـرئیلبا چهره روحانی فـرود آمدی نه به صورت بشــر، و این آیه را به وی ابـلاغ کرد: ای فـرستاده خـــدا ؛ آنچه ازسوی خـداونــد به تو نازل شد (انتصاب حضرت عـلـی (ع) به مقام ولایت و جانشینی خود) به مردم ابلاغ کن، که اگر چنین نکـنـی، همچنان است که هیچ از پیامهای وی نرسانده باشی، (این پیام اهمیت ولایت امیرالمؤمنین (ع) را بیان میدارد) و خداوند تو را از (بدی و آزار) مردم نگاه میدارد و خــداونــد کافـــران را هــدایت نمی کند. این نـدای خـداونـــد که بنام رسالــت است شــریفتـــر از دیگـــر نـدا هاست، زیرا درجه رسالت بالاتر از درجه نبـوّت است، زیرا هـر رسـولی نبی هـم هـسـت، لکن هـر نبی ای رســول نباشد! این نـدا میگوید: ای محمّــد ؛ آنچه را بتو ابلاغ کردیم به خلق برسان و هیچ وا مگـیـــر، لیکن حقیقت رسالت و اسرار محبت نه بر اندازه طاقت ایشان است که آن مشرب خاص تو است، ما آنچه باید به دل تو رسانیم خود رسانیم، این بود که در آن موقع جبرئیل با چهره روحانی فـرود آمدی نه به صورت بشر، که همی به دل پیوستی و راز و ناز با دل او بگفتی! (اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)
با دل همه شب حدیث تو میگویم
بـــوی تو ز هـر باد سحـر میجویم آن را که وصـــال یـــار دلبــر بایـــد
از خویشـتنش فـراق یکـســـر باید [ سه شنبه 92/7/30 ] [ 4:10 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ]
[ نظر ]
بسم الله الرحمن الرحیم آه و آتش دل
ســـــــــروده روز :
الهــــــی ؛ درد دارم ، درد دارم ز هجــــر یـــار ، روئی زرد دارم به آه و سوز و هجران مبتــلایم به دل آتش و آهی ســـرد دارم
فَـرّ ِ خــدائی و عِـزّ آسمــــانی ( کلیک فرمائید )
این جمعـه هم گذشت و نیامد
و ما همچنان جمعه ها را منتظریم
تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان
حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری
بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید
السلام علیــک یا اباصــالح المهـــدی برای تعجیل در ظهــــور مبارکشان همچنــــان دعــــــا می کنیم [ جمعه 92/7/19 ] [ 3:27 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ]
[ نظر ]
بسم الله الرحمن الرحیم اسـلام و سیـر و سیـاحت ( نمائی از بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نجف اشرف )
جمله سیروا فی الارض هفت مرتبه در قــرآن مجـیــد تکــرار شــده است: 1- سوره 3 آل عمران آیه 137: ... فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة ... .. 2- سوره 6 انـعـــام آیه 11: قـل سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبة.... 3- سوره 16 نـحــل آیـه 36 : ... فسیـروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقـبة ...... 4- سوره 27 نمـــــل آیه 69 : قـل سیروا فی الارض فانظـروا کیـف کان عاقبة.... 5- سوره 29 عنکبوت آیـه 20 : قـل سیروا فی الارض فانظـروا کیف بداالخلق ثُمَّ الله...... 6- سـوره 30 روم آیـه 42: قـل سیروا فی الارض فانظـروا کیف کان عاقـبة الذین ..... 7- سوره 34 سبـــا آیــه 18: ... و قـدرنـا فیهــا السیــر سـیروا فیهـا لیـــالی و ایام..... همچنین در هفت آیه دیگـر خـداونــد تبارک وتعالیمی فرماید : آیا نمی گردند ؛ آیا نگشتند در زمین ، تا بنگـرنـد چگــونه بــود فـــرجــــام آنان که پیش از آن ها بودند سخت تر از ایشان ، و خـداونـــد با آن هــا چه کـــرد ؟ 1- سوره 12 یوسف آیه 109 : اَفَلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کان عاقِبَةُ .... 2- سـوره 22 حـج آیه 46 : اَفَلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَتَکُونَ لَهُم قُـلُــوبٌ یَعقِلُــونَ بِهـا .... 3- سوره 30 روم آیـــه 9 : اَوَلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کان عاقِبَةُ ..... 4- سوره 35 فاطر آیه 44 : اَوَلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کان عاقِبَةُ .... 5- سـوره 40 مؤمن (غافر) آیه21 : اَوَلَم یَسِیـرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُـــرُوا کَیفَ کانَ .... 6- سوره 40 مؤمن(غافر) آیه 82 : اَفَلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کان عاقِبَةُ ...... 7- سوره 47 محمد آیه 10 : اَفََلَم یَسِیرُوا فِی الاَرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کان عاقِبَةُ ....... تکـرار این آیات شریفه در قرآن ، اهمیّت سیر و سفـر را تذکـر داده ، تا مسلمیــن ضمن بهـره مندی از مزایای بهــداشت جسمی و روانی آن، از عاقـبـت کارگناهکاران و تکذیب کنندگان معاد و ستمگـران تاریخ آگاه شـده، از سرنوشت شـوم آنها عـبـرت بگـیــرند، نه اینکه صرفاً به دیدن ساختمانها و آثار گذشتگان و تماشای زیبائی های طبیعـت اکتفا نموده و هیچگـونه تـدبّــر و تفکـری در باره آنها و سرنوشت سازندگان آنها ننموده و عـبـرت نگیرند ، که اگر دیدن و تماشا کردن بهمین مقــدار باشد بیننده را آنطورکه باید و شاید ســود نباشد. در سـفـر عـتبـات عالیات نیز علاوه بر استفاده ها و فـیـوضـات بسیار نافـــع معنوی ، همانند سایر سیاحت ها، عـبـرت های زیادی میتوان گـرفـت. در سـرزمین های عـراق و شام و حجاز چندان نام و نشانی از خلفای جبّار بنی امیه و بنی عـبـاس و سازندگان کاخ های سـبــز و ســرخ و سفـیـد و عمارت های محکم و اسـتــوار باقی نمانده ، در حالی که بعضی از ساختمان های آن ها هنوز پا برجاست، ولی نام و یاد و خاطره مظلومین تاریخ که به دست آن ها یا به فــرمان آن ستمگـران به شهـــــادت رسیده اند قـلـوب مردم جهان را تسخیر کرده است، مؤمنین در اشتیاق زیارت قـبــور مطهـر آن اولیاء خـدا و آن ستمدیدگان تاریخ لحظه شماری و با دیدن صحـن و بارگاه و مرقـــد مطهــر آن ها اشک شوق می ریزند، و برای رسیدن و دیدن و زیارت قـبــور مطهــر آنان، سختی ها و مشقـت هـای زیادی را متحمل و از بذل جان و مال دریغ نمی نمایند. امروزه از معاویة ابن ابی سفیان صاحب کاخ سبز (قصرالخضراء) حتی در شهر دمشق چندان اثری دیده نمیشود ، ولی بارگاه ملکوتیامیـــــــرالمؤمنین امــــام علی(ع) همچون خورشـیدی تابناک در شهر نجـف می درخشــد. و یاران وفادار آن امام همام همچون حجرابن عدی ، مقداد ، میثم تمار ، کمیل ابن زیاد ، سلمان فارسی ، عماریاسر ، زید و صعصعه و... هـریک دارای صحــن و ســرا و قـبــه و بارگاه میباشند و مسلمانـان گــروه گـــروه به زیارت آنان میشتابند. ( نمائی از مسجد بزرگ کوفه و بارگاه ملکوتی حضرت مسلم )
از منصور دوانیقی سازنده شهــر بغـداد ، معـتصــم عـبـاسی سازنده شهــر سامـــرّا ، متوکل عـبـاسی صاحب کاخ لــؤلــؤ در سامـرّا ، اثــری به چشم نمی خورد،
ولی گـنبــد و بارگاه امام هــادی و امام عسکــری علیهم السلام چون نگینی زیبا بر تارک شهــر ســـامـــــرّا می درخشـــد.
از هارون الـرشـیــد و فــرزندانش امین و مأمون و معتصم عـبـاسی نامی و یادی و اثــری وجود ندارد، ولی مقابـر قــریش در نزدیکی بغـداد که محــل دفـن عـبـاسـیــان بود، بعـلـت دفــن بدن مطهــر امام موسی الکاظم(ع) در آن قـبــرستان ، به شهری بزرگ تبدیل و به نام مبارک آن امام معصوم، کاظمیـن نامیده شد و گنبد و بارگاه امام موسی الکاظم و امام محمد التقی علیهم السلام چون نگـینی زیبا در وسط این شهـر، و نیز گـنبد و بارگاه امام علی ابن موسی الرضا علیه آلاف الـتحیة والثناء چون خـورشیدی تابناک در سرزمین طوس (مشهـــد) می درخشــد. ( نمائی از بارگاه ملکوتی امام موسی الکاظم و امام محمد التقی علیه السلام در کاظمین )
و بالاخره از یزید و یزیدیان ، ابن سعـد و شمر و سنان ، خولی و حرمله و کوفـیـان ، نه در شام و نه در کوفه و نه در هیچ کجای جهان ، جز ننگ و نفـرین و لعـن و خـذلان ، باقی نمانده است، ولی کــربــــــلا قبله گاه عاشقان، زیارتگاه مؤمنان، و میعادگاه همه آزادگان جهان است، از طفل شیــــر (عـلی اصغـر علیه السلام) تا یــار پیــــر (حبیب ابن مظاهر ) همه دارای مـرقد و صحن و سرا و گنبـد و بـارگاه میباشند. صحـن و سـرای ملائک پاسباناباالفضل العباس علیه السلام در سمت شـرق و بارگاه ملکوتیاباعبدالله الحسین علیه السـلام در سمت غـرب بین الحرمیـن همچون خورشیـدی تابناک در این شهـر می درخشنـد.
از کـــــربــــــلا و معنویت آن هرچه شنیده شده با آنچه مشاهــده میشود تفاوت بسیار است !!! کـــــربــــــلا را باید از نزدیک دید و لمس کرد و با حضور قـلـب آن چه را که به آل پیغمبـــــر(ص) رسیده است مشاهده نمود، تا شاید مظلومیت و کرامت و شرافت و عــزت و عظمت و فـضیلت آل علــــی (ع) را درک نمود. چنان چه خداوند توفیق عنایت فرماید در یادداشت های بعدی ، خلاصه ای از سفرنامه های شام و عراق و حجاز را به دوستان و علاقمندان به ساحت قدس ولایت و امامت تقدیم خواهیم کرد. ان شاء الله
[ چهارشنبه 92/7/10 ] [ 2:58 عصر ] [ چشمــه ســار رحمت ]
[ نظر ]
|
* **موضوعات وب |
[قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] |