چشمـــه ســـار رحمــت |
بسم الله الرحمن الرحیم دیـدار یــار محبــوب
آیا دیدن امام زمان(عج) دارای شرایط خاصی است و نصیب هر کسی میشود؟ و آیا ندیدن آن حضرت مصلحتی دارد؟ دیدن امام زمان(عج) در عصر غیبت کبـــری امکان داشته و اگر کسی توفیق یابد، سعادت بزرگی نصیبش شده است، اما همه سعادت این نیست که انسان شبانهروز تلاش کند و خواهــــان دیـــــــــدن امــــــــام باشد، البته دیدن حضرت سبب نمیشود که انسان گناه نکند ؛ زیرا برخی انسانهای معاصر دیگر امامان(ع) با وجود دیـــدن امـــــام معصـــوم(ع) باز هم گنـــــــاه میکردند ، و حتی گاهی با آن ها مخالفت میکردند .
[ و بالاتر از این ، برخی هم علاوه بر دیدار ، موجب آزار و اذیت و حتی قتـــــــــل آن بزرگواران می شدند ! ] دیدن حضرت تأیید بر کردار درست انسان نیست؛ اگر چه نصیب هر کس نمیشود، ندیدن حضرت هم دلیل بر خرابی اعمال نیست، بسیاری از بزرگان، علما و مجتهدان، امام زمان(عج) را ندیدند، ولی چه بسا افرادی که مسلمان هم نبودند، ولی چون به مقـــام اضطرار رسیدند، حضرت از آن ها دستگیری کرده و از این جهت امام را دیده باشند .
مهم این است که اگر ما او را نبیـــنیم، او ما را میبیند! و همین اعتقـــــــاد برای ترک گناه کافی است
رؤیت حضرت در عصر غیبت کبری به سه صورت ممکن است : الف) در عالم خواب ب) در حال مکاشفه ج) در حال بیداری که در حال بیداری از نظر کیفیت و نحوه دیدار سه گونه دارد : 1ـ دیدار با حضرت با عنوان غیرحقیقی :
به گونهای که دیدارکننده هنگام ملاقات و بعد از آن، هیچ گونه توجهی به شخص حضرت ندارد و ایشان در این دیدار، فردی عادی و ناشناس تلقی میشود، این رؤیت ممکن است برای بسیاری از افراد به طور تصادفی و ناشناس رخ دهد و حضرت با افراد برخورد داشته باشد، ولی هرگز او را نمیشناسند .
2ـ دیدار حضرت همراه با شناخت : یعنی شخص دیدار کننده ، حضرت را به هنگام دیدار بشناسد، این نوع رؤیت، بسیار اندک و انگشت شمار است؛ زیرا چنین رؤیتی با فلسفه غیبت منافات دارد ، و در عصر غیبت، اصل بر این است که حضرت از چشمان مردم پنهان باشد، مگر در مواردی که مصلحت مهمتری اقتضا کند ، و حضرت بنا به مصالحی خود را بشناساند ، که این نوع دیدار فوقالعاده اندک است. 3ـ رؤیت حضرت در حال غفلت از حضور امام : یعنی شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات میکند ، ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد و وی را فردی عادی میپندارد، اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود، یقین پیدا میکند که وی امام عصر(عج) بوده است . بیشتر تشرفاتی که در کتابها نقل شده است، از این نوع است و نشناختن نیز یا به دلیل غفلت شخص دیدار کننده در آن حال است و یا به دلیل اینکه حضرت در او تصرفات تکوینی و ولایی کرده و اجازه شناخت را به وی نمیدهد؛ ولی بعد از جدایی، از قراین دیگر قطع پیدا میکند که وی امام بوده است .
اما تشخیص صدق و کذب چنین رؤیتهایی ؛ به دلیل یقینی و صدق گوینده نیــــــاز دارد ، چنین ادعاهایی از افراد ناموثق و بیتقــــــوا پذیرفتنی نیست و اصل بر تکذیب مدعی چنین دیــــــــدارهایی است، مگر اینکه به صحت گفتـــــار وی یقین داشته باشیم
( برگرفته از بیانات عارف فرزانه ، مرحوم آیة الله بهجت [ره] )
مـــژده یـــــاران کـه :
و دیـــــــدار میسّر خواهد شد [ چهارشنبه 94/3/20 ] [ 8:25 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ]
[ نظر ]
|
* **موضوعات وب |
[قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] |