سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشمـــه ســـار رحمــت
 

بسم الله الرحمن الرحیم


عشـق یعنی سَیـرِ اِلَـی الله


 

 

برخی می گویند واژه عشق در قــــرآن نیامده ، پس ما هم نباید از این کلمه استفاده نمائیم که مقدمه برخی مناسبات غیرشرعی است و نهایت آن فساد و بی بند و باری خواهد بود ! و بهتر است بجای عشق از واژه های مهر و محبّت و دوستی استفاده شود !

ما در این نوشتار توضیح مختصری که بیانگر معنای واقعی این کلمه باشد تقدیم می نمائیم :

واژه مهر و محبت به روابط عاطفی بین افرادی مثل فرزندان ، والدین ، بستگان ، و یا در محیط وسیع تر؛ همشهریان و هموطنان و یا همنوعان اطلاق می شود ، ولی واژه عشق در جائی و نسبت به کسی به کار می رود که گاهی آن افراد را فدای آن می کنند ! مثل محبت ابراهیم (ع) به اسماعیل (ع) ، ولی هنگامی که پای عشق الهی و تسلیم محض معشوق و معبود بودن پیش آید ابراهیم (ع) همین اسماعیل را به قربانگاه معشوق و معبــــود می بَرَد !

اگرچه امروزه واژه عشق را صرفاً در روابط عاطفی بین افراد به کار می برند و این کلمه زیبا و مقدس نیز بازیچه افرادی شده که نهایت آمال و آرزویشان رسیدن به جنس مخالف است ، ولی اینها عشق نیست بلکه هوای نفس و هوس است !

عشق واقعی و حقیقی ؛ آن است که بر مبنای عقل و تفکّر باشد و این فقط رابطه خاصّ بین خالق و مخلوق ، ساجد و مسجود ، عابد و معبـــود ، انسان و الله است . و تنها ذات مقدس ازلی و ابدی و فنا ناپذیر حق است که شایستگی دوست داشتن و عشق ورزیدن را دارد . و بقیه ، همه ، هوای نفس و هوس ها و آمــــــال و آرزوهای کوتـــاه و نابـــــود شدنی میباشد !


به عبـــــــارتی دیگــــر :

عشق حقیقی یعنی سَیــر اِلَی الله

 

 

اگر زندگی عشاق معروف و مشهور را مرور کننیم می بینیم که نهایت هدف و مقصد و آزرویشان رسیدن به انسانی دیگر همانند خودشان بوده که فانی شدنی بوده اند !

راعیل (زلیخا) یکی از عشاق مشهور است که داستان او بر سر زبان ها بوده و می باشد ! او از کاخ و کاخ نشینی و آن همه مال و ثروت گذشت ، جوانی خود را از دست داد و به پیری فرتوت و خسته و نابینا و ناتوان تبدیل شد و به هرکس می رسید احوالی از یوسف (ع) می پرسید و نهایت آرزویش مثلاً شنیدن صدای یوسف (ع) بود ! ولی هنگامی که از طریق یوسف (ع) با خدای یگانه و خالق بی همتای خویش آشنا شد و به حقیقت توحید رسید ، با این که به امر خداوند توسط یوسف (ع) بینائی خود را باز یافت و جوانی خویش را نیز بدست آورد ولی به یوسف (ع) توجهی نکرد و گفت می خواهم پروردگارم را عبادت کنم ! یعنی از عشق به عبودیّت رسید ! و عشق به الله باعث شد آن همه هوس و آرزوی دیدن و وصال یوسف (ع) را ناچیز انگارد !


از طرفی در حدیث شریف قدسی آمده است :

من طلبنی وجدنی ، و من وجدنی احبّنی ،  

و من احبنی عشقنی ، و من عشقنی عشقته !

و من عشقته قتلته ! و من قتلته فعلیَّ دیته ،

و من علیَّ دیته فَاَنا دیته !


 

از همه این ها که بگذریم ، در این عصر و زمان که برخی سعی دارند با سوء استفاده از واژه مقدس عشق ، جوانان این مرز و بوم را به گمراهی و منجلاب شهوات نفسانی و نابودی ارزش های انسانی بکشانند ! چه می شود که برخی هم با استفاده صحیح از واژه زیبــــا و مقـــدّس عشــق ، افراد را به سوی حق و حقیقت و خـــدا و قرآن وارزش های انسانی جلب نمایند ؟ کما این که در اوایل شروع به کار این وبلاگ ، بسیاری از افراد در پیام های خصوصی و یا نظرات خود در یادداشت ها از این کار استقبال نمودند ، و حتی برخی گفتند که با دیدن این وبلاگ و مطالعه مطالب آن ، به خواندن قرآن و تفسیر قرآن تشویق شده ، نسبت به تهیه کتاب تفسیـــــر قــــرآن برآمده و هر روز آن را مطالعه می نمایند .

 

 

البته هیچ کس و هیچ کاری بی عیب و نقص نیست جز ذات مقدس پروردگار و آن چه را که او می کند و او می خواهد ، بنابراین با پذیرفتن کاستی ها و عیوب خود و کار خود ، از دوستان ارجمند می خواهیم تا در کاهش نقصان هایمان ما را یاری دهند .

 

 

خورشید نه مجرم ارکسی بینــا نیست 

         

 موسی نشود هر آنکه در سینا نیست


 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان


[ سه شنبه 92/6/12 ] [ 8:8 صبح ] [ چشمــه ســار رحمت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

* **موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 38
بازدید دیروز: 78
کل بازدیدها: 465447
*